lördag 14 december
”Allt jag ville göra var att skissa bilar”
Foto: Thesketchmonkey.com

”Allt jag ville göra var att skissa bilar”

20 november, 2019

Artikel. Bilintresset och viljan att rita och designa bilar har alltid funnits hos Marouane Bembli. Idag har han en populär kanal på Youtube där han både redesignar bilar och har kurser i skissteknik.
Bil & Bostad har pratat med Marouane, eller The Sketch Monkey som han är mer känd som, om karriären innan Youtube-skissandet, om favoritbilar, trender, amerikanskt kaffe och mycket mer ...

Om du har bilar som intresse och brukar kolla bilvideor på Youtube är chansen stor att du råkat på The Sketch Monkey. The Sketch Monkey är kanske mest känd för att ”re-designa” bilar; han kan ta en klassisk bilmodell och göra en skiss på hur den skulle se ut om den kom idag, eller göra om en bil med mittmotor till en med motorn fram. Nytt eller gammalt, folkligt eller sportigt, bilarna varierar, men lyser igenom gör alltid ett brinnande intresse för bilar och design. Han skissar både på papper och i datorn, och i videorna får man följa hela processen.
Vad alla kanske inte vet är att The Sketch Monkey är svensk. Marouane Bembli, som han egentligen heter, är uppvuxen i Stockholm men bor sedan några år tillbaka i USA.
Kan du berätta lite om din bakgrund och hur du hamnade där du är idag?
– Absolut! Jag är född och uppvuxen i Stockholm, bor numera i Florida, USA sedan åtta år tillbaka. Har varit intresserad av bilar sen jag var tre-fyra år gammal. Kommer ihåg att jag kunde nämna namn och modell på alla bilar som åkte förbi vilket gjorde min bror tokig efter ett tag. Det var inget jag medvetet lärde mig själv, det kom bara naturligt från intresset för bilar i allmänhet.
– Jag kände tidigt att jag ville jobba med något som hade med bilar att göra. Mitt andra stora intresse är design och framförallt skissteknik med penna och papper. Så jag tänkte varför inte kombinera båda intressena vilket ledde till att jag sökte till Industridesignprogrammet i Sundsvall. Pluggade där i tre år men kände att det var för mycket teori för min smak. För många användarstudier och modellbyggen som jag inte riktigt brydde mig om. Allt jag ville göra var att skissa bilar.
– Efter Sundsvall hamnade jag nere i Milano i ett år där jag pluggade bildesign. Under året hade vi hade tre projekt, med Lamborghini, Volkswagen och Audi. Hade lite samma känsla här som i Sundsvall. Även fast vi fick mer tid att skissa så är det mycket politik och regler inom bildesignbranschen, speciellt nere i Italien. Det var ett intressant år med många goda minnen, men jag hade sedan flera år tillbaka planerat att flytta till ett land med lite varmare klimat.
– Så jag skickade ut ansökningar till olika designjobb i olika länder – Spanien, södra Frankrike, Australien och USA. Det enda jag brydde mig om var att det var varmt året om. Det finns få saker som är bättre än en perfekt svensk sommar, men vintrarna är tuffa! Jag var redo för nånting nytt.
– Jag skickade säkert ut 300-400 emails, och fick svar från ett företag i Florida som ville ha mig över inom två veckor. Lite tight med allt pappersarbete som krävs för att flytta hit men det löste sig. Bokade en flygbiljett, flög över pölen och the rest is history som man säger.
– Jobbade med det företaget i ett par år innan jag fick ett erbjudande att jobba som designer i ett svenskägt företag i Ft Lauderdale.
– Under hela min anställning som designer kände jag att jag till slut ville jobba för mig själv. Så 2016 tog jag beslutet att säga upp mig och starta TheSketchMonkey.com och gå all in på Youtube.
Och på Youtube har du just nu 184 000 prenumeranter. Vad har du för mål med TheSketchMonkey.com, och planer för framtiden?
– Det känns som jag precis startat på Youtube även fast jag startade min kanal 2007. Det låg på is under flera år, och jag tog upp det seriöst igen runt 2017. Målet är att fortsätta göra bilredesigns och fortsätta utbilda mina studenter i skissteknik. Man skulle kunna säga att TheSketchMonkey.com är uppdelat i två områden – nöje med redesigns och bilskisser, och utbildning i mina skissteknikkurser. Jag har delat fokus mellan de båda och blickar framåt mot en miljon prenumeranter!
Vad skulle du säga är den stora skillnaden mellan Europa och USA vad gäller synen på bildesign och bilar i stort?
– Det USA behöver mer av är hatchbacks och kombis. Kör man en kombi här så får man automatiskt en gubbstämpel på sig, ha ha! Tror inte amerikanerna förstår hur coola kombis kan vara! Allt ska vara så stort som möjligt – suvs, pickups och stora sedaner. Speciellt här i Florida där de gillar att slänga på lift kits på sina Ford F150s så man behöver en stege för att ta sig in och ur bilen.
– En tanke jag hade när jag flyttade hit var att alla bilar såg så nya ut. Få bilar är äldre än fem-sex år känns det som, medan i Sverige och Europa generellt så håller man kvar längre på sina bilar.
– Gillar båda världarna men önskar vi kunde få hit fler hatchbacks som Audi A1, till exempel.
Vad skulle du säga är den stora trenden inom bildesign idag?
– Det ska bli intressant att se hur bildesign anpassar sig till elektriska bilar. Vi behöver inte längre ha plats för en stor motor eller växellåda vilket skapar nya intressanta möjligheter för designers att använda de utrymmena mer effektivt. Men det är en balansgång mellan vad folk är vana att se och köra och nya innovativa lösningar. Tesla är ett bra exempel på en mjuk övergång till en helt ny teknik.
Kan du berätta lite om ditt bilintresse och de bilar du ägt...? Din första bil? Den bästa bilen du haft? Drömbil?
– Min första bil var en guldfärgad Volvo 740. Älskade den bilen, en riktig cruiser! Automatlåda med overdrive. Kul på vintern också med bakhjulsdrift. Enkelt att se cool ut i snön. Eller se ut som en idiot.
– Bästa bilen, eller roligaste bilen jag haft hittills, var min 2012 Ford Mustang GT. Manuell låda, 420 hästar på bakhjulen, röd med vita racingstripes. Körde runt med den genom halva USA. Bra drag men mindre bra bensinförbrukning. Men helt klart värt det!
– Drömbilen, om jag kunde välja vilken som helst – Ferrari 275 GTB. Klass, elegans, sport, exklusivitet, den har allt. Skulle vara extremt nervös att köra runt i en sån maskin, men hade gärna haft den på en roterande plattform i mitt garage att beskåda med morgonkaffet.
– En lite billigare drömbil är Datsun 240Z. Nästan lika vacker som en 275 för ungefär en tusendel av priset. Bra deal.
Vilken av dina designs skulle du helst vilja se som verklig bil?
– Allihop! Men om jag måste välja en så skulle jag nog ta min 1967 Corvette Stingray-design.
Vilken är din video med flest visningar, och varför tror du just den är populär?
– Jag tror det är min Fiat Multipla redesign, med drygt en miljon visningar. Vet inte riktigt varför. Men kul!
När man tittar på dina videor så framgår det att du gillar katter och kaffe. Hur är det egentligen med det amerikanska kaffet kontra det svenska? Och finns det något annat du saknar från Sverige?
– Ha ha! Ja, jag skulle inte rekommendera bensinmackskaffe här. Det är mer som ljummet vatten med en skvätt kaffe. I nödfall kan det funka. Vi köper alltid svenskt kaffe här, de säljer Gevalia i de flesta affärer. Kanske inte det bästa kaffet där ute men helt klart bättre än Dunkin Donuts.
– Vi brukar åka till Ikea rätt ofta också. Inte för att köpa nya möbler men för att bunkra upp med Kalles kaviar, knäckebröd och dammsugare till kaffet. Så det har löst sig rätt bra!

PETER ÖBERG

Läs mer