lördag 14 december
Bilar från A till Ö: Commander – för härförarföraren

Bilar från A till Ö: Commander – för härförarföraren

6 november, 2019

Artikel. En bil är ibland bara ett fortskaffningsmedel. Men bilen kan också vara frihetssymbol, statussymbol eller kanske leksak. I din bil kan du bli vem du vill: upptäcktsresande, fartygskapten, stridspilot eller general.

Med en veteranbil kan man drömma sig tillbaka till en svunnen tid, i en sportbil kan man vara racerförare, i en SUV en äventyrare som lämnar vägen och upptäcker vildmarken. Den numera hädangångna biltillverkaren Saab påminde gärna om sitt ursprung som flygplansfabrik – och förförde kanske förare med flygardrömmar. Den som hellre såg sig som kapten till sjöss kunde lotsas till att låtsas i bilmodeller som Kapitän (”kapten”), Admiral (”amiral”), Corvette (”korvett”), Caravelle (”karavell”) eller Commander (”kommendörkapten”). Fördelen med det sistnämnda modellnamnet var att det också kan betyda ”befälhavare” och således kunde tilltala alla som fantiserade om att föra befäl, oavsett om det gällde till sjöss, på land eller i luften. Det användbara ordet har använts som namn på flera bilmodeller och ett bilmärke.

Tar kommandot
Det engelska ordet commander kommer via franskan från latinets verb commendare, som betyder bland annat ”anförtro”, ”överlämna”, ”anbefalla”, ”förorda” eller ”rekommendera”. Ordet commendare är i sin tur sammansatt av prefixet cum/com, som betyder bland annat ”med” eller ”samman”, och verbet mandare, som betyder bland annat ”överlämna”, ”uppdra”, ”anförtro” eller ”befalla”. En commander är en person som är tillräckligt stabil för att få förtroendet att föra befäl; någon som har kontroll över sin kommandobrygga, sin trupp, sin bil – och kanske till och med över sitt liv.
Bilmärket Jeep har sina rötter i en typ av militärfordon som började tillverkas under andra världskriget och det faller sig på sätt och vis naturligt att detta märke skulle komma att använda ett namn som Commander. Den första Jeep som fick namnet var en konceptbil som presenterades 1999. År 2005 kom den serietillverkade modellen Commander, som förutom namnet inte hade så mycket gemensamt med konceptbilen. Fiat Chrysler Automobiles (den företagskoncern som nu äger varumärket Jeep) har inte prioriterat att svara på frågor om modellnamnet, men i marknadsföringsmaterial från lanseringen av modellen skrev varumärkets dåvarande ägare DaimlerChrysler att ”namnet Commander framkallar bilder av oförvägna skrävlare i jordens alla hörn. I så måtto är Jeeps senaste SUV passande namngiven; den besitter varje tum av det ta-sig-fram-överallt-aktiga övermod som namnet antyder” (min översättning).
Före Jeep Commander fanns det en Jipe Commander. Det var en byggsatsbil som tillverkades på 1980-talet av Olimpiense Veículos i São Paulo i Brasilien. Den brasilianska bilbyggarens beach buggy påminde till utseendet om den amerikanska 40-talsjeepen. Och jipe är ett portugisiskt ord för biltypen jeep. Men vad gäller namnet ”Commander” verkar det alltså vara den sydamerikanska sandloppan som utgjorde förtrupp.
Det amerikanska bilmärket Studebaker började dock redan 1927 använda Commander som modellnamn och fortsatte med det under större delen av den tid som bilmärket existerade, alltså fram till 1966. I fallet Studebaker kan man säga att namnet var passande åtminstone under de perioder då Commander var bilmärkets mest påkostade bilmodell och alltså kunde sägas vara härföraren bland märkets modeller.

Fick form från flyget
Om tidigare generationers Studebakrar var ganska ospecificerade i sitt befälhavande var det ingen tvekan om vilket vapenslag som 1950-talets Commandrar förde befäl över. Femtiotalsmodellernas formgivning var tydligt inspirerade av flyget och hade till och med ett flygplan som prydnad på motorhuven.
Studebaker var kanske först med Commander som modellbeteckning men det fanns faktiskt ett amerikanskt bilmärke med detta namn redan 1922. Det tillverkades av Commander Motors Corporation i New York. Keith Marvin, som skrivit om denna Commander i bilentusiasttidskrifterna The Spark och The Upper Hudson Valley Automobilist, vill emellertid inte kalla Commander ett eget bilmärke. Enligt Marvin var Commander inget annat än en Ogren som fått nya navkapslar och en ny kylarprydnad. Och om originalet – Ogren – får vi säkert anledning att återkomma här i Bilar från A till Ö.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer