tisdag 12 november
Bilar från A till Ö: Colani – allrounddesignern

Bilar från A till Ö: Colani – allrounddesignern

25 september, 2019

Artikel. Han själv såg ut som en blandning av Grigorij Rasputin, Lemmy Kilmister och Zeb Macahan. Och hans skapelser såg ut som om Barbapapa förvandlat sig till lastbil, fåtölj, kamera, lampa eller något annat. Förra veckan dog en av de mest färgstarka formgivare som funnits: tysken Luigi Colani.

Bokstavligt talat samtidigt som jag sitter och skriver denna artikel om den legendariske tyske industridesignern och skulptören Luigi Colani nås jag av nyheten att han avlidit i tyska Karlsruhe tidigare samma dag, måndagen den 16 september, efter en tids sjukdom. Han hade då nyligen fyllt 91 år och varit aktiv nästan i det sista.
De föremål Colani formgav hade en sak gemensamt: frånvaron av räta linjer och raka kanter. Han var nämligen starkt inspirerad av naturen och han ansåg att organismers runda former var överlägsna det som kunde skapas av mänskliga formgivare. ”Min värld är rund” är ett av de odödliga citat som levererats av den numera döde designern. Och även om han själv nu alltså är död finns det i flera bemärkelser liv i hans verk. På hans ritbord föddes bland annat bilar, lastbilar, flygplan, möbler, ölglas, koppar, tekannor, flasköppnare, kök, tapeter, kläder, tandborstar, pennor, musikinstrument och toaletter. Och oavsett om det gällde kamerahus, datorer, tv-apparater eller lastbilshytter var grundregeln att inget föremål måste vara så tråkigt och kantigt att det inte kunde få flyta ut i nya, spännande, runda former under Colanis penna.

Lekfulla Lutz-lotsar
Colani föddes den 2 augusti 1928 i Berlin. Det förnamn han fick av sina föräldrar var Lutz, men han skulle senare komma att kalla sig Luigi i stället. Hans mor var teatersufflös och arbetade tillsammans med regissören Max Reinhardt. Fadern var filmarkitekt. Lille Lutz verkar således ha valt bästa tänkbara hem att växa upp i för den som skulle bli en kreativ person. Luigi Colani har i en intervju berättat att han inte fick några leksaker. I stället fick han ett hobbyrum, där hans föräldrar hjälpte honom att tillverka egna leksaker.
Efter kriget studerade han skulptur och måleri vid Berlins konsthögskola men avbröt studierna med den kaxiga motiveringen att lärarna inte längre hade något att lära honom. I stället flyttade han till Paris där han studerade aerodynamik och materiallära vid teknisk högskola. Dessutom studerade han filosofi vid Sorbonne-universitetet. Senare skulle han komma att invända när någon ville kalla honom designer – han ansåg sig vara en 3D-filosof.

Lämnade Lutz för Luigi
Efter studierna arbetade Colani en tid med materialforskning hos den amerikanska flygplanstillverkaren Douglas. Han kom tillbaka till Frankrike 1954 och började arbeta för biltillverkningsföretaget Simca, där han utformade plastkarosser för personbilar. År 1955 återvände han till Berlin där han började arbeta som karosskonstruktör hos Erdmann & Rossi, ett företag som byggde karosser till lyxbilar. Därefter arbetade han under några år för italienska biltillverkare (Alfa Romeo och Lancia) och det var vid denna tid (1957) som han bytte namn till Luigi. Möjligen såg han framför sig en karriär som italiensk formgi... – förlåt, 3D-filosof – och ville ge sitt namn en form som passade språkområdet. Men en sådan förklaring till namnbytet låter inte helt rätt. Colani verkar sannerligen inte ha varit en person som strävade efter att smälta in. Kanske är detta en gåta vars svar han tar med sig i graven.
När det gäller efternamnet, Colani, finns det dock lite mer information. I en intervju i Frankfurter Allgemeine Zeitung uppger Colani att han på faderns sida härstammar från en kurdisk folkstam och att detta folk skulle ha kallat sig colani.
Luigi Colani skapade många spektakulära personbils- och lastbilskarosser. I de flesta fall var det dock bara konceptbilar som aldrig sattes i produktion. Han skapade karosser åt bland andra DAF, Lotec, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Lamborghini och Ferrari. Det existerar till och med en Colani-Trabant! Men det har dessutom funnits ett bilmärke som burit namnet Colani. Under åren 1964 till 1968 tillverkades i Berlin bilar som byggde på Luigi Colanis 3D-filosoferande. Bilarna hade plastkarosser som monterades på Volkswagen Typ 1-chassier. Uppgifterna om antalet tillverkade exemplar varierar från ”ungefär 360” till 1 700. I runda tal några hundra, alltså.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer