onsdag 16 oktober
Bilar från A till Ö: Colani – allrounddesignern

Bilar från A till Ö: Colani – allrounddesignern

25 september, 2019

Artikel. Han själv såg ut som en blandning av Grigorij Rasputin, Lemmy Kilmister och Zeb Macahan. Och hans skapelser såg ut som om Barbapapa förvandlat sig till lastbil, fåtölj, kamera, lampa eller något annat. Förra veckan dog en av de mest färgstarka formgivare som funnits: tysken Luigi Colani.

Bokstavligt talat samtidigt som jag sitter och skriver denna artikel om den legendariske tyske industridesignern och skulptören Luigi Colani nås jag av nyheten att han avlidit i tyska Karlsruhe tidigare samma dag, måndagen den 16 september, efter en tids sjukdom. Han hade då nyligen fyllt 91 år och varit aktiv nästan i det sista.
De föremål Colani formgav hade en sak gemensamt: frånvaron av räta linjer och raka kanter. Han var nämligen starkt inspirerad av naturen och han ansåg att organismers runda former var överlägsna det som kunde skapas av mänskliga formgivare. ”Min värld är rund” är ett av de odödliga citat som levererats av den numera döde designern. Och även om han själv nu alltså är död finns det i flera bemärkelser liv i hans verk. På hans ritbord föddes bland annat bilar, lastbilar, flygplan, möbler, ölglas, koppar, tekannor, flasköppnare, kök, tapeter, kläder, tandborstar, pennor, musikinstrument och toaletter. Och oavsett om det gällde kamerahus, datorer, tv-apparater eller lastbilshytter var grundregeln att inget föremål måste vara så tråkigt och kantigt att det inte kunde få flyta ut i nya, spännande, runda former under Colanis penna.

Lekfulla Lutz-lotsar
Colani föddes den 2 augusti 1928 i Berlin. Det förnamn han fick av sina föräldrar var Lutz, men han skulle senare komma att kalla sig Luigi i stället. Hans mor var teatersufflös och arbetade tillsammans med regissören Max Reinhardt. Fadern var filmarkitekt. Lille Lutz verkar således ha valt bästa tänkbara hem att växa upp i för den som skulle bli en kreativ person. Luigi Colani har i en intervju berättat att han inte fick några leksaker. I stället fick han ett hobbyrum, där hans föräldrar hjälpte honom att tillverka egna leksaker.
Efter kriget studerade han skulptur och måleri vid Berlins konsthögskola men avbröt studierna med den kaxiga motiveringen att lärarna inte längre hade något att lära honom. I stället flyttade han till Paris där han studerade aerodynamik och materiallära vid teknisk högskola. Dessutom studerade han filosofi vid Sorbonne-universitetet. Senare skulle han komma att invända när någon ville kalla honom designer – han ansåg sig vara en 3D-filosof.

Lämnade Lutz för Luigi
Efter studierna arbetade Colani en tid med materialforskning hos den amerikanska flygplanstillverkaren Douglas. Han kom tillbaka till Frankrike 1954 och började arbeta för biltillverkningsföretaget Simca, där han utformade plastkarosser för personbilar. År 1955 återvände han till Berlin där han började arbeta som karosskonstruktör hos Erdmann & Rossi, ett företag som byggde karosser till lyxbilar. Därefter arbetade han under några år för italienska biltillverkare (Alfa Romeo och Lancia) och det var vid denna tid (1957) som han bytte namn till Luigi. Möjligen såg han framför sig en karriär som italiensk formgi... – förlåt, 3D-filosof – och ville ge sitt namn en form som passade språkområdet. Men en sådan förklaring till namnbytet låter inte helt rätt. Colani verkar sannerligen inte ha varit en person som strävade efter att smälta in. Kanske är detta en gåta vars svar han tar med sig i graven.
När det gäller efternamnet, Colani, finns det dock lite mer information. I en intervju i Frankfurter Allgemeine Zeitung uppger Colani att han på faderns sida härstammar från en kurdisk folkstam och att detta folk skulle ha kallat sig colani.
Luigi Colani skapade många spektakulära personbils- och lastbilskarosser. I de flesta fall var det dock bara konceptbilar som aldrig sattes i produktion. Han skapade karosser åt bland andra DAF, Lotec, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Lamborghini och Ferrari. Det existerar till och med en Colani-Trabant! Men det har dessutom funnits ett bilmärke som burit namnet Colani. Under åren 1964 till 1968 tillverkades i Berlin bilar som byggde på Luigi Colanis 3D-filosoferande. Bilarna hade plastkarosser som monterades på Volkswagen Typ 1-chassier. Uppgifterna om antalet tillverkade exemplar varierar från ”ungefär 360” till 1 700. I runda tal några hundra, alltså.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven U

Artikel. Vad är utmätning?
Om någon är skyldig dig pengar och du har en klar och förfallen fordran men personen, trots krav, inte betalar skulden kan du hos Kronofogden ansöka om betalningsföreläggande. När du får ett beslut eller dom som anger att personen ska betala din fordran kan du ansöka om utmätning.
Utmätning innebär att Kronofogden beslutar att ta tillgångar från den skuldsatta personen, gäldenären, för att sälja egendomen för att betala din fordran.
För att veta om gäldenären har tillgångar som kan utmätas kontaktar Kronofogden bland annat banker, företag och myndigheter som kan ha information om gäldenärens tillgångar. Kronofogden kan även besöka gäldenärens bostad eller företagets lokal.
En förutsättning för att egendom ska kunna utmätas är att gäldenären är ägare till egendomen. Egendom som finns hemma hos gäldenären förutsätts tillhöra denne, även om det finns en sambo som bor tillsammans med gäldenären. Det innebär alltså att den exklusiva tv:n som står i vardagsrummet antas tillhöra gäldenären. Om sambon invänder att det är han eller hon som äger tv:n måste hen bevisa äganderätt till tv:n, annars utmäts den.
I första hand ska egendom utmätas som medför minsta möjliga kostnad, förlust eller annan olägenhet för gäldenären. Om det är en privatperson utmäts ofta del av personens lön. Kontanta medel, fordringar, banktillgodohavanden, lön, fondandelar och aktier och övrig lös egendom utmäts om det finns. Därefter utmäts gäldenärens fastighet såsom villa, fritidshus eller industrifastighet. Dessutom krävs det att den egendom som utmäts vid en försäljning genererar ett överskott som är försvarligt, det vill säga ger ett rimligt överskott för att betala skulderna.
Saker som den skuldsatta personen eller hens familj behöver för sin försörjning, så kallad beneficieegendom, får Kronofogden inte utmäta. Vad som utgör beneficieegendom beror på förhållandena i varje enskilt fall men normalt är kläder, glasögon, möbler och annat som gäldenären absolut behöver undantaget.
Så långt det är möjligt försöker Kronofogden undvika att utmäta gäldenärens bostad. Det finns inget krav på hur stor skulden måste vara för att bostaden ska kunna utmätas, men försäljningen ska ge ett överskott efter att alla omkostnader är betalda. Åtgärden måste också vara proportionerlig, det vill säga nyttan ska överväga konsekvenserna för gäldenären.
Om det inte finns utmätningsbara tillgångar för att betala gäldenärens alla skulder skriver Kronofogden en rapport som sänds till dig och gäldenären. Rapporten är en presumtion om att gäldenären är på obestånd och, med stöd av den, kan försättas i konkurs.
Om du anser en utmätning vara felaktig kan du begära rättelse. Om Kronofogden inte rättar utmätningsbeslutet eller om du vill att frågan ska prövas av domstol kan du överklaga beslutet till tingsrätten.
Om du vill läsa mer om utmätning finns bra information på Kronofogdens hemsida: https://kronofogden.se/Utmatning2.html.