lördag 14 december
Bilar från A till Ö: Cobra – grym glasögonorm

Bilar från A till Ö: Cobra – grym glasögonorm

11 september, 2019

Artikel. Modellnamnet Cobra är ett av sportbilshistoriens mest kända. Men av vilket märke var modellen? Var det en AC, en Ford eller en Shelby? Eller alltihop?

Den amerikanske racerföraren och bilkonstruktören Carroll Shelby (1923-2012) fick i början av 1960-talet en idé. Med en maffig amerikansk motor i en lätt brittisk sportbil skulle man få en riktig racer. För att förverkliga sin idé valde han att samarbeta med det anrika bilmärket AC och utgick från dess modell Ace.
Den första prototypen började byggas i januari 1962 i AC:s fabrik i engelska Surrey. Protypen flögs sedan till Kalifornien, där kraftöverföringen och en V8 från Ford monterades. Bilen bar beteckningen CSX2000, vilket enligt Dave Friedman, tidigare fotograf hos bilbyggarföretaget och racingstallet Shelby American, var chassinumret på den Ace som fått donera sin kropp till experimentet. Detta skriver han i sin bok Shelby Cobra: The Shelby American Original Archives 1962-1965.

Dröm om orm
Namnet Cobra (engelska för ”glasögonorm” eller ”kobra”) var vid denna tid ännu inte påtänkt. Enligt legenden kom Carroll Shelby på namnet i en dröm. Det bör dock påpekas att den amerikanska biltillverkaren Crosley började använda namnet CoBra redan 1946 – dock inte som namn på en bilmodell utan på en motor (CoBra stod för copper brazed, ”kopparlödd”).
Innan prototypen skickades till USA hade AC-fabriken satt ett AC-emblem på motorhuven. Shelby tog bort det och målade dit ”Shelby”. Bilen fick dock ingen modellbeteckning. Det var först senare samma år som modellnamnet Cobra dök upp. Samtidigt återkom namnet AC. Bilarna försågs nämligen med emblem med texten SHELBY COBRA som slingrar sig runt AC:s klassiska logotyp
I sin bok återger Friedman hur John Christy, redaktör på den amerikanska biltidskriften Sports Car Graphic, formulerar sitt första intryck av Cobran: ”Saken hade inte ens startats och ändå såg den ut att sitta där och morra, gnissla tänder och piska med svansen. Inte ens Shelby visste i den stunden vad det var som han höll fast i svansen. I stort sett det enda någon kunde säga var att vad det än var, var det grymt.” Huruvida en glasögonorm kan morra och gnissla tänder är väl tveksamt, men liknelsen med att hålla vilddjuret i svansen var välfunnen. Carroll Shelby skriver själv i förordet till Friedmans bok att han och hans medarbetare inte hade en aning om vad de drog igång när de började bygga de bilar som senare skulle komma att kallas Cobra.
Att Cobran redan på prototypstadiet hann med att vara både ”bara” en Shelby och en Shelby som var en AC, det visar hur förvirrande det kunde vara med modellens märkestillhörighet. En annan amerikansk motortidskrift, Road & Track, testade Cobra i sitt septembernummer 1962. Redan på omslaget hann Road & Track kalla bilen både ”AC-Ford Cobra” och ”Shelby AC Cobra”. Från Ford-håll var man dock inte särskilt angelägen om att ”Ford” skulle finnas med i fordonets namn – man nöjde sig med att det i marknadsföringen framhölls att bilen var ”powered by Ford” (”driven av Ford” eller ”försedd med drivkraft av Ford”).
I amerikanska myndigheters och försäkringsbolags ögon var bilmärket otvetydigt Shelby. Men så sent som 1964 marknadsfördes bilen i annonser i Storbritannien som en ”A.C. Cobra”. En kalifornisk domstol gav sedan Shelby rätten till namnet. Efter att Shelby slutat tillverka Cobran har dock namnet åter använts av AC:s arvtagare (det ursprungliga företaget hade gått i konkurs).

Snabb och farlig
När bilmärken och bilmodeller får djurnamn handlar det nästan alltid om snabba och farliga djur. Kobror är blixtsnabba och giftiga och således lämpliga som bilnamnsdonatorer. Med lite fantasi kan man till och med tycka att namnet beskriver bilens utseende – frånvaron av raka linjer ger den en slingrande, organisk och muskulös fysionomi.
Den bilmodell som Carroll Shelby höll i svansen och sedan släppte loss blev mycket populär. Många tjusades av bilen och Cobra-kopior slingrade sig fram lite varstans. Ford, som tidigare inte haft några starka åsikter i namnfrågan, började bevaka sina rättigheter. Både namnet Cobra och den ormbild som kom att ingå i emblemet är nu skyddade i bilsammanhang och den som vill använda dem måste fråga om lov. Bilens utseende anses dock inte kunna skyddas, så det går för sig att bygga exempelvis en bil med glasfiberkaross som till utseendet liknar en Cobra – bara man inte kallar den Cobra. Men naturligtvis har Cobra-kopierarna varit kreativa när det gäller att komma på produktnamn som tangerar gränsen för det tillåtna, till exempel Cobray, Cobrette och Cobretti.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer