måndag 16 september
Kan nya slogans hjälpa våra kommuner?
Illustration: Maria Wall

Kan nya slogans hjälpa våra kommuner?

28 augusti, 2019

Krönika. Att Umeå ”vill mer” är ett resultat av en reklamkampanj som kom strax innan vi blev kulturhuvudstad 2014. Reklambyrån Plakat hade hittat på det och genast höjdes röster från de som ville behålla ”Björkarnas stad”.

Tidigare hade Umeå en slogan, ”Norrlands huvudstad”, som reklambyrån Partners hade hittat på men som snoddes av Sundsvall. Snopet va?
Jag har tittat lite grann på de slogans som finns här i Västerbottens kommuner. Som före detta copywriter vill jag givetvis in och peta i dessa. Är jag seriös? Ja det får ni bedöma.

Bjurholm
Sveriges minsta kommun
Kommentar: Hur länge vill ni fortsätta vara minstingen men ändå ha tillväxt? Använd bävern i kommunvapnet och byt till ”Bjurholm – gnaget före jaget!” Om inte annat kanske ni kan locka till er flitiga nybyggare!

Dorotea
Lapplands sydport
Kommentar: Det kanske låter pittoreskt men ställ hellre en fråga: ”Är det vi som har byggt din husvagn?” Alltid dyker det upp polare på campingen.

Lycksele
Staden i Lappland
Kommentar: För många år sedan kom frireligiösa Lyckselekvartetten med en LP som hette ”Musik från jättekåta”. Där har ni något att jobba vidare på: ”Lycksele – med jättekåta”. Borde gynna nativiteten.

Malå
Med allt så nära
Ja det är fjällbyn som hamnat i skogen. Men är det nåt jag vet om Malå så är det renarna. Tips till ny slogan: ”Här ska ni veta blir renarna feta!”

Nordmaling
Centrum mellan städerna
Kommentar: För den som varken vill bo i Umeå eller Övik. Varför inte använda gäddan ni har i kommunvapnet? ”Vi lurar i vassen!”

Norsjö
Hjärtat i Västerbottens skogsland
Kommentar: Ja här finns faktiskt ungdom som spelar volleyboll i detta skogsland så jag föreslår en hiphop-slogan: ”Välkommen till furorten!”

Robertsfors
Har ingen idag men man kanske kan hitta på nåt? När Norrbotniabanan kommer finns här billiga villor: ”Robertsfors för snabba cash!” Hör med Jens Lapidus om det är okej. Han skrev i boken om en järnvägsstation i Robertsfors.

Skellefteå
Ge idéerna plats
Kommentar: Lundmark & Marklund gillar nog mer industriprofilen som ”Guldstaden” och nu satsar man på en gigantisk batterifabrik. Kanske en ny slogan på temat ”Vi har gnistan” eller ”Slå en volt av glädje”.

Sorsele
Ekokommunen med naturupplevelser Kommentar: För mig är Sorsele på vägen till Ammarnäs och ett stopp vid grillhörnan med flottbomben. Således: ”Sorsele – räksallad på allt!”

Storuman
Saknar kommunslogan idag eftersom attraktionerna är Tärna och Hemavan. Men ändå, nåt kan man väl hitta på: ”Styrdans på Toppen”?

Umeå
Vill mer
Kommentar: Vi är skuldsatta över öronen, det byggs överallt, vi vill ännu mer och vi blir aldrig färdiga. Vi är som Alfons Åberg som säger: ”ska bara”. Snart Norrlands Dubai?
Vilhelmina
Vild och vacker
Kommentar: Bästa slogan alla kategorier. Behåll!

Vindeln
Västerbottens pärla
Kommentar: Det finns inga pärlfiskare i Vindelälven men ”Har ni hört bruset?” Det är en slogan som Morgan Wernqvist kom på för många år sedan. Byt till den.

Vännäs
Upplevelsenära Vännäs
Kommentar: Usel. Ge mig 80 000 ska jag hitta på en ny. Det är så vi jobbar med kommunpolitikerna i Vännäs vi som kommer från reklambyråvärlden i Umeå.

Åsele
Dit vägarna bär
Kommentar: Låter som en ändstation för mänskligheten. Det Åsele är mest känt för är dock marknaden. Så varför inte: ”Åsele - om marknaden får bestämma”.

Ja du Nicklas. det finns en del personer på Facebook och annat som gärna framhåller att de gått ”livets hårda skola”. Vad vill de mena med det?

BENNY KARLSSON

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven S

Artikel. Vad är sedvanerätt?
Det finns en mängd oskrivna regler i samhället som de flesta av oss följer trots att de egentligen inte är lagreglerade. Till exempel tar vi av oss skorna när vi besöker någons hem, vi tränger oss inte före i kön och i rulltrapporna i Stockholm står vi till höger och går förbi till vänster.
Sedvana är en särskild typ av oskrivna regler som normalt följs i olika branscher, affärsområden eller avtalsförhållanden. Begreppet sedvana åsyftar ett handlingssätt som beskriver hur något normalt ska utföras baserat på en längre tradition av ett särskilt sätt att handla i en viss situation.
Inom juridiken används begreppet sedvanerätt för den rätt som inte är reglerad i lagtext utan uppstår genom etablerade handlingssätt. Sedvanerätten används vid tolkning eller utfyllnad av ett avtal. Till exempel kan två parter i ett avtal ha olika uppfattning om hur avtalet ska tillämpas i en viss situation. Sedvanan i branschen kan då tillmätas betydelse. Det finns sedvanor som har utvecklats under lång tid och som har betydelse vid rättsliga bedömningar, ofta är det seder eller traditioner som tillämpats i många år.
Vid köp kan sedvana ha betydelse och påverka ett avtals innehåll. Som exempel kan det inom en viss bransch vara sedvana att inte ange exakt vikt på varan. Det kan vara kutym att inom branschen leverera 45-55 kg produkt, när beställaren anger 50 kg. Vill beställaren däremot att leveransen ska avse exakt 50 kg, och alltså avvika från sedvänjan, bör detta tydligt anges vid avtalets ingång.
Trots att det finns ett väl etablerat handlingssätt inom ett särskilt område betyder det inte att sedvanan alltid kan tillämpas. Handelsbruket i fråga måste för att anses vara bindande för parterna, ha vunnit stadga och geografisk spridning. Dessutom kan det finnas olika handlingssätt och sedvana inom olika branscher, något som är sedvana inom en bransch, är kanske inte det i en annan.
Avslutningsvis, om du vill stödja dig på sedvana måste du bevisa att sådan sedvana existerar.