måndag 16 september
Musik är ett maskhål – en tidsmaskin
Illustration: Maria Wall

Musik är ett maskhål – en tidsmaskin

21 augusti, 2019

Krönika. Benny vill att jag ska uppehålla mig kring musik den här veckan, och det gör jag så gärna. Ska först bara ta en liten omväg till ämnet, som inledning:

Det sägs ju att alla människor är begåvade på någonting, särskilt ämnade och lämpade för en viss syssla, och lyckliga är de som under livsresan kommer underfund med vad som är just deras specialitet.
Ännu lite lyckligare är de som dessutom får syssla med sin talang i yrkeslivet. Och slutligen; de mest tursamma av de privilegierade är de som har musikalisk talang, som vet om det och som också får jobba med att spela musik.
Eller ”leka” musik som Paul McCartney sa:
”I don´t work. I play. Music.”
Konstigt förresten – om vi räknar med att ovanstående resonemang stämmer – att så många av de mest framgångsrika av de tursamma av de privilegierade slutar så olyckliga.
Det verkar faktiskt som att det verkligen kan bli för mycket av det goda.
Precis som Governor Andy poängterade:
”Det är så där med vin, kvinnor och sång, för mycket av det goda ger en mättad jargong.”
Men, tveklöst är det så att musiken har en särställning bland konst- och uttrycksformer. Ingen av de andra är lika enkel att ta del av och har inte heller musikens unika tillgång till både vår reptilhjärna och våra känslor på samma gång. En cocktail som ger musiken kraft och möjlighet att förändra människor och världar.
Musik spelar helt enkelt i en egen liga – den är en egen dimension.
Fysiken menar ju annars att det bara finns fyra dimensioner, de tre som skapar tredimensionella figurer samt tid.
Men därtill kan vi då kanske lägga musiken, som en femte dimension – en helt egen värld med egna lagar och regler, och med ett alldeles särskilt förhållande till tid och minnen.
Jag bevarar själv ett bevis på den här tesen i form av LP-skivan ”Uppdrag i Geneve” med Lustans Lakejer.
Jag var ung tonåring när jag överdoserade på den plattan, vilket gav upphov till oerhört starka sinnesintryck, sakta men säkert minnen, som präglades in i låtar som ”Män av skugga” och ”Stilla nätter”.
Tidigt som vuxen förstod jag att den här skivan bar på en gåva, på lagrad kraft – som lägesenergi man samlat på sig på toppen av en slalombacke.
Kombinationen att den var superviktig för mig men någonting som radion – vare sig P3 eller reklamskvalet – aldrig någonsin skulle få för sig att spela betydde att den var min för alltid.
Lustans Lakejer är den perfekta tidsmaskinen för mig, förutsatt såklart att jag lyssnar oerhört sparsamt till dem. Jag får inte riskera att skapa nya minnen, som då skulle ersätta de gamla.
Jag bevarar den därför som ett värdefullt gammalt frimärke, och så länge jag nästan aldrig lyssnar förblir den en reva i tidsrymden – ett maskhål tillbaka till 80-talet.
Kanske en gång vartannat år belönar jag mig med en tidsresa – en kort glimt tillbaka till pojkrummet på Böleäng, till ledan på Tegs Centralskola, till ömma bröstvårtor och obesvarade känslor från Jenny Larsson och vaga förhoppningar om en spännande framtid.
Och resan sker på riktigt. Det är inga bleka minnen vi talar om, utan en serie av hundraprocentiga återblickar, flashbacks till själva kärnan av den fjortonårige Nicke B, som väl i mångt och mycket utgörs av ens känslor. Låtarna skickar mig tillbaka, och jag kan avslöja att det i huvudsak är en bädd av rädslor som väntar, men alltid med ett förväntansfullt pirr i magen inför dem.
Låtarna i sig är också blickar mot ett spännande liv, kanske ”på kontinenten” ... med titlar som ”Rendez vous i Rio”, ”Öppna städer” och ”Man lever bara två gånger.”
Inte visste jag då att sångaren Johan Kinde bara var fyra år äldre mig (17), att han hade noll erfarenhet och satt hemma i sitt pojkrum i Åkersberga och gissade vilt.
Trots det är den fantastisk, på det där sättet som bara musik är.

Benny; Västerbotten består av 15 kommuner – nämligen Bjurholm, Dorotea, Lycksele, Malå, Nordmaling, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå, Sorsele, Storuman, Umeå, Vilhelmina, Vindeln, Vännäs och Åsele. Är det inte hög tid att alla får en ny kommunslogan, skrivna av Benny K?

NICKLAS BERGLUND

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven S

Artikel. Vad är sedvanerätt?
Det finns en mängd oskrivna regler i samhället som de flesta av oss följer trots att de egentligen inte är lagreglerade. Till exempel tar vi av oss skorna när vi besöker någons hem, vi tränger oss inte före i kön och i rulltrapporna i Stockholm står vi till höger och går förbi till vänster.
Sedvana är en särskild typ av oskrivna regler som normalt följs i olika branscher, affärsområden eller avtalsförhållanden. Begreppet sedvana åsyftar ett handlingssätt som beskriver hur något normalt ska utföras baserat på en längre tradition av ett särskilt sätt att handla i en viss situation.
Inom juridiken används begreppet sedvanerätt för den rätt som inte är reglerad i lagtext utan uppstår genom etablerade handlingssätt. Sedvanerätten används vid tolkning eller utfyllnad av ett avtal. Till exempel kan två parter i ett avtal ha olika uppfattning om hur avtalet ska tillämpas i en viss situation. Sedvanan i branschen kan då tillmätas betydelse. Det finns sedvanor som har utvecklats under lång tid och som har betydelse vid rättsliga bedömningar, ofta är det seder eller traditioner som tillämpats i många år.
Vid köp kan sedvana ha betydelse och påverka ett avtals innehåll. Som exempel kan det inom en viss bransch vara sedvana att inte ange exakt vikt på varan. Det kan vara kutym att inom branschen leverera 45-55 kg produkt, när beställaren anger 50 kg. Vill beställaren däremot att leveransen ska avse exakt 50 kg, och alltså avvika från sedvänjan, bör detta tydligt anges vid avtalets ingång.
Trots att det finns ett väl etablerat handlingssätt inom ett särskilt område betyder det inte att sedvanan alltid kan tillämpas. Handelsbruket i fråga måste för att anses vara bindande för parterna, ha vunnit stadga och geografisk spridning. Dessutom kan det finnas olika handlingssätt och sedvana inom olika branscher, något som är sedvana inom en bransch, är kanske inte det i en annan.
Avslutningsvis, om du vill stödja dig på sedvana måste du bevisa att sådan sedvana existerar.