tisdag 12 november
Bilar från A till Ö: Claveau – före sin tid

Bilar från A till Ö: Claveau – före sin tid

24 juli, 2019

Artikel. Bilpionjären Émile Claveau (1892–1974) växte upp i den franska staden Tours. Hans föräldrar (och generationen före dem) var bagare, vilket kanske på något freudianskt sätt förklarar formen på den baguette-besläktade bil som blev hans första försök som fordonsformgivare. Claveaus karosser var nämligen alltid speciella, och Claveau alltid före sin tid.

Det var på bilsalongen i Paris 1926 som Émile Claveau presenterade sin limplika lilla bil. Den var tekniskt mycket avancerad med mittmotor, självbärande kaross, framhjulsdrift och individuell hjulupphängning. Claveaus konstruktion torde ha varit både bränslesnål (på grund av storleken och det låga luftmotståndet) och stadig (på grund av tyngdpunktens placering samt tack vare det faktum att hjulen satt långt ut mot respektive hörn – om man kan säga att en baguette har hörn). De konservativa konsumenterna uppskattade dock inte Claveaus konstiga bil.
Han kom tillbaka till bilsalongen i Paris 1927 och 1928 med nya versioner av bilen men inte heller dessa verkar ha blivit några försäljningsframgångar. År 1928 nämns för första gången företagsnamnet Automobiles Claveau och det verkar i vart fall ha funnits planer på även en 1929 års Claveau. Det finns nämligen bevarat ett handskrivet utkast till reklambroschyr för 1929 års ännu bättre Claveau. Däri står bland annat att bilens konstruktion innebär komfort som man annars bara kan förvänta sig i mycket dyrare och motorstarkare bilar. Dessutom nämns den låga och centralt placerade tyngdpunkten, den självbärande karossen, den förbättrade motorkylningen, den individuella hjulupphängningen och bilens aerodynamiska form.

Droppe och luftskepp inspirerade
Detta med aerodynamiken var något som biltillverkare och formgivare börjat intressera sig för på 1920-talet. Tidigare hade bilarna varit så långsamma att luftmotståndet inte hade haft någon praktisk betydelse, men nu försökte man på allvar fundera ut hur man skulle kunna minska luftmotståndet. Émile Claveau fick sin inspiration framför allt från två Wien-födda ingenjörer: Paul Jaray och Edmund Rumpler. Flygfarkostformgivaren Paul Jaray hade tidigare ritat zeppelinare (vilket vid närmare eftertanke kanske är en rimligare förklaring till de tidiga Claveau-bilarnas utseende än det faktum att Émile Claveau var bagarbarn). Jaray var en föregångare inom aerodynamisk formgivning och han arbetade tidigt med vindtunneltester av luftskepp. Han hjälpte senare den tjeckoslovakiska biltillverkaren Tatra att utveckla modellen T77, vilket brukar betraktas som världens första aerodynamiskt formgivna och serietillverkade bil. Rumpler hade på bilsalongen i Berlin 1921 presenterat sin uppmärksammade experimentbil Tropfenwagen (tyska för ”droppvagn” – bilen var droppformad för minsta luftmotstånd).

För fin för fyrtiotalet
Att Claveau inte kunde räkna ut att bilköparna skulle vara så svårflirtade, det kan man knappast klandra honom för. Däremot kan man verkligen undra hur han resonerade när han strax efter andra världskriget, i ett Europa som låg i ruiner och där det ännu rådde brist på både bröd och bensin, presenterade lyxbilen Descartes. Jag tänker, alltså finns bilen till, förefaller ha varit hans motto. Men ingen ville köpa bilen så den började aldrig finnas (med undantag för prototypen). Descartes hade strömlinjeformad, självbärande kaross i aluminium, framhjulsdrift, separat hjulupphängning och växellåda med fem växlar. V8-motorn fanns i fronten – mittmotormannen Claveau hade nämligen ändrat åsikt och kommit fram till att passagerarnas komfort var viktigare än den ur tyngdpunktssynpunkt optimala placeringen av motorn.
Bilköparna tyckte alltid att Claveau byggde konstiga bilar. Och inte hjälpte det affärerna att också Claveau själv betraktades som lite konstig. Han kunde aldrig försörja sig som biltillverkare utan finansierade allt sitt experimenterande – och fick sitt dagliga bröd – tack vare sitt arbete som spannmålshandlare.
Av alla Émile Claveaus formfranska experiment är det endast ett som har överlevt: hans Claveau från 1956. Den finns att skåda på Tampa Bay Automobile Museum i Florida, USA. Bland alla bilar som Claveau byggde (och som det finns bevarade bilder på) är detta kanske den minst konstiga. Ändå blev inte heller 1956 års Claveau någon kommersiell framgång, vilket ledde till att Émile Claveau avslutade sitt avantgardistiska automobilbyggande. Han verkar vid denna tid ha insett att han var så pass mycket före sin tid att tiden aldrig skulle hinna ikapp.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer