torsdag 23 maj
Big Papa: Det våras för 57:an

Big Papa: Det våras för 57:an

30 april, 2019

Artikel. Nu är den äntligen här! Våren är den årstid som många motorentusiaster väntat på. Med följer den där underbara känslan att få rulla ut sitt entusiastfordon igen som ofta stått bortgömt med en varm filt över sig. Många har också passat på att göra den årliga servicen och genomköraren som krävs ibland.

De allra flesta som har någon form av entusiastfordon, oavsett hjulantal, har räknat ner dagarna sen några månader tillbaka. Så också Roger Jonsson utanför Umeå som är en av alla som äger en Chevrolet från 1957 och som jag mötte utanför mitt jobb förra veckan, glad som han alltid är då han får köra sin klenod.

Chevrolet sålde 1546 stycken av dessa här i Sverige 1957 av de 1 507 904 st som ska ha byggts. Av de svensksålda var endast 175 stycken försedda med en V8 under huven. De övriga hade en rak sexcylindrig motor på 140 hästkrafter och en treväxlad manuell rattväxel som hängt med ett tag. Kärrorna med de större motorerna hade en 283 V8 på 162 hästkrafter original under huven vilket var grymt på den tiden. Man kunde som tillval välja mellan 17 olika varianter av motorer/växellådor. Till exempel kunde man välja till en V8 283 cui med effekterna 185, 220, 245, 250, 270 eller 283 hk. Med extratillval så låg de så klart i det högre prisspannet. Priset här i Sverige på den tiden för en originalkärra låg på cirka 17 000 kronor och uppåt beroende på utrustning och modell. Ville man ha en 57:a med cabriolet då fick man pynta runt cirka 22 000 kronor vilket var närmare medellönen för två års arbete i Sverige.

Rogers bil och motor är lite modifierade till det bättre. Under huven har man monterat en 350-motor med en 700-låda vilket är rätt vanligt att man gör för en bättre ekonomi och en bättre kvalitet. Inte bara i Chevrolets bilar utan den kombon används i många fordon som alternativ då man renoverat eller byggt själv, till exempel i en Rod. Roger har också bytt till skivor fram istället för trumbromsar vilket också är ett vinnande koncept om man inte är ett freak för original. Det mesta var gjort då Roger köpte den så han har bara behövt ”förbättra” grejorna.

Roger har inte ägnat någon tid till bilen i vinter utan har istället passa på att få rull på de gamla mopederna han har hemma på gården. Roger kör också en hel del med Polarisen och utnyttjar snödjupet för att sedan plocka ut sin KTM 400 cross och leka lite på skoterspåren. Sin fina Chevrolet ska han, trots att den skiner och blänker och puffar som en järnpråm ska göra, ge en heldags översyn. ”Det finns alltid något att göra, en oljedroppe här eller någon justering där vilket också är en positiv grej med bilhobbyn. Man får tid att umgås med vänner i garaget”, säger Roger.

Chevrolet 1957 blev som sagt en oerhört populär bil. Men 1958 kom Chevroletmodellen att bli bredare och längre då man introducerade den nya lyxigare pråmen med modellnamnet Impala. Den var strået vassare än en 57:a Bel Air. Många bytte därför upp sig då man såg 58:an som mycket modernare. Men oavsett detta så är det ändå Chevrolet 1957 som ses som ”The Classic Chevy” vilket Roger instämmer med helt och fullt.

Trots kärleken till denna bil sneglar Roger just nu på lite andra projekt också. ”Jag har lite på gång under lupp så vi får se vart det leder. Motorkulturen är oändlig, så också mitt motorintresse.”

MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Läs mer

Om juridiska begrepp på bokstaven K

Artikel. Vad är ett kommanditbolag?
Många känner till bolagsformen handelsbolag, men kommanditbolag är en inte lika känd bolagsform. Ett kommanditbolag är en form av handelsbolag med några viktiga skillnader.
Både kommanditbolag och handelsbolag har två eller flera delägare, bolagsmän. I handelsbolaget är bolagsmännen primärt personligt, solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Att bolagsmännens ansvar är solidariskt betyder att varje bolagsman ensam kan behöva betala alla handelsbolagets skulder. Bolagsmannen som nödgades betala handelsbolagets skulder kan sedan i sin tur regressa, det vill säga begära att övriga bolagsmän betalar sin del av skulden.
Om ni hellre vill att en av bolagsmännen ska vara ”ansvarig” för bolaget och övriga främst bidra genom finansiering, arbete eller på annat sätt kan ett kommanditbolag vara ett alternativ till handelsbolag. I ett kommanditbolag är risk och ansvar fördelat olika mellan bolagsmännen. I kommanditbolaget har en eller flera bolagsmän, så kallade kommanditdelägare, endast ansvar för det belopp vederbörande har satt in eller åtagit sig att sätta in i bolaget, vilket till exempel kan vara tio kronor. Även kommanditdelägarens delaktighet i kommanditbolagets drift är begränsad. En kommanditdelägare har, om bolagsmännen inte avtalat om annat, till skillnad från vad som gäller för handelsbolag inte rätt att ta del i förvaltningen av bolagets angelägenheter.
Den bolagsman som har obegränsat ansvar för kommanditbolagets skulder kallas för komplementär, vilken alltid måste finnas i ett kommanditbolag. En fordringsägare kan kräva betalning direkt av en bolagsman i ett handelsbolag eller en komplementär, men inte av en kommanditdelägare i ett kommanditbolag.
Sammanfattningsvis är ett kommanditbolag en bolagsform i de fall inte alla bolagsmän vill ha lika stort ansvar för bolagets skulder.