lördag 20 juli
”It’s so fucking fresh”
Illustration: Maria Wall

”It’s so fucking fresh”

17 april, 2019

Krönika. Det fanns en kommunikationsbyrå i Umeå för tio år sen som hette Vardag, men var allt annat än vardaglig. Det var liksom hela poängen med den.

Vardag drevs av min kollega nuförtiden i Nicke&Nico, Nico Allergren, och visionären Peter Wiksten. De lockade till sig en massa kreativt folk som slog dank i lokalen längs Storgatan, och ibland åstadkom storverk. De blev förvånansvärt många aviga koncept och inspirerande kampanjer, både med och utan beställare av dem.
Ett koncept som inte hade någon beställare annat än lusten, och nödvändigheten av att bidra till en mer respektfull inställning till planeten, var ”It’s so fucking fresh”-kampanjen med syftning på just Moder Jord.
Den klargjorde att naturen är mamma till all evolution och innovation, och att den är den eviga trenden. Affischer som hyllade öppna landskap och snåriga skogar avslutades med:
För mer information; visit Nature.
Absolut ingenting har gett Vardag fel sen dess, och så sent som för nån månad sen kom ytterligare en rapport, den här gången från universitetet i Illinois, som slog fast att promenader i naturen är ytterst hälsosamt, eftersom det stärker vårt immunförsvar. Särskilt bra skulle det tydligen vara att gå barfota.
Det är ju lätt hänt att börja tänka i bilder när man upplever henne. Vi är alla publicister idag och sociala medier fylls ju till brädden av utsikter och horisonter, de är tacksamma objekt helt enkelt.
Och vi vill dela med oss, påminna varandra om vilken ofattbar tur vi haft som uppstått på den här magnifika planeten. Därför känns det som en lättnad att i alla fall kunna fota regnbågen, nästan fånga den, och lägga ut den på Facebook – som en påminnelse både till en själv och till andra.
Själv var jag inblandad i ett kommunikationskoncept för typ femton år sedan – som utgick från värdet av årstider – och faktiskt presenterades för Svensk Turism vid nåt tillfälle. Det faktum att Sverige fortfarande kunde erbjuda en riktig vinter, med natursnö i drivor, skulle poängteras och boosta tillflödet av turister. Insatsen var en så kallad ”brand store” – som i verkligheten är en minimalistisk butik med många vita ytor, frostat glas och misstänksamt vacker personal. De skulle sättas upp på soliga platser som Los Angeles och Dubai och i dem skulle vi saluföra svenska snöbollar, med Ikea-liknande byggsatser för allt man kan göra med dem – utöver att kasta dem i ögonen på varandra förstås, nåt som INTE skulle uppmuntras.
Och så sent som i år har jag varit processledare för en workshop i Österbotten där en av grupperna kom på den utmärkta idén att ruska liv i trista konferenser genom att skicka ut deltagarna i naturen. Som ett ur-och-skur-dagis litegrann, fast med vuxna som betalar bra för sig. Ett upplägg där precis alla konferensaktiviteter, utom möjligtvis själva övernattandet, sker utomhus, där arrangören med hjälp av modern teknik håller föreläsningarna samtidigt som gruppen vandrar, eventuellt barfota, och sen får de sköta sina grupparbeten i en glänta istället för grupprummet och slutligen redovisa inför varandra vid en knastrande lägereld.
Kampanjer OM Moder Jord alltså, eller MED naturen som dragplåster och ibland FÖR naturen.
För naturen är Lacostes kampanj ”Save our species” årets mest helgjutna marknadsföring. Ett samarbete mellan Lacoste och International Union for Conservation of Nature där Lacoste byter ut sin ikoniska krokodil mot tio utrotningshotade djur – för att generera pengar och väcka uppmärksamhet – där det totala antalet limited editition-tröjor motsvarar hur många exemplar av djuret som finns kvar i världen.
Naturligtvis!

Valborg står om hörnet, Benny. En högtid där den väldigt analoga elden har en central plats. Den knastrar och sprider värme när vi klätt oss lite för lätt, och är otroligt ursprunglig. Hur är ditt förhållande till elden?

Läs mer

Om juridiska ord på bokstaven O

Artikel. Vad är offentlighetsprincipen?
Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten och massmedia har rätt till insyn i statens, kommunernas och landstingens verksamhet. Regering och andra myndigheters verksamhet ska med andra ord vara så öppen som möjligt. Offentlighetsprincipen är en viktig princip, som i Sverige skyddas av grundlag.
Enskildas rätt att ta del av allmänna handlingar finns lagstadgad i tryckfrihetsförordningen, vilken är en av våra grundlagar. Att offentlighetsprincipen och rätten att ta del av allmänna handlingar finns i vår grundlag medför särskilt skydd, eftersom svensk grundlag är svårare att ändra än andra lagar.
Offentlighetsprincipen kommer till uttryck på flera sätt, bland annat genom att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar. En allmän handling är en handling som förvaras hos en svensk myndighet och som är inkommen till eller upprättad av myndigheten, till exempel blir en dom en allmän handling när den har meddelats.
Viss information omfattas dock enligt offentlighets- och sekretesslagen av sekretess. När du begär ut en handling gör myndigheten skyndsamt en sekretessprövning. Om myndigheten finner att sekretess gäller får du ett beslut som du kan överklaga. I annat fall lämnas handlingen ut.
Att rättegångar i de flesta fall är offentliga och därmed öppna för allmänheten är också ett uttryck för offentlighetsprincipen.
Tack vare offentlighetsprincipen har du alltså till exempel rätt att från kommunen begära att få se ett beslut, närvara vid en rättegång i domstol eller via Lantmäterimyndigheten få veta vem som äger en fastighet.