torsdag 23 maj
”It’s so fucking fresh”
Illustration: Maria Wall

”It’s so fucking fresh”

17 april, 2019

Krönika. Det fanns en kommunikationsbyrå i Umeå för tio år sen som hette Vardag, men var allt annat än vardaglig. Det var liksom hela poängen med den.

Vardag drevs av min kollega nuförtiden i Nicke&Nico, Nico Allergren, och visionären Peter Wiksten. De lockade till sig en massa kreativt folk som slog dank i lokalen längs Storgatan, och ibland åstadkom storverk. De blev förvånansvärt många aviga koncept och inspirerande kampanjer, både med och utan beställare av dem.
Ett koncept som inte hade någon beställare annat än lusten, och nödvändigheten av att bidra till en mer respektfull inställning till planeten, var ”It’s so fucking fresh”-kampanjen med syftning på just Moder Jord.
Den klargjorde att naturen är mamma till all evolution och innovation, och att den är den eviga trenden. Affischer som hyllade öppna landskap och snåriga skogar avslutades med:
För mer information; visit Nature.
Absolut ingenting har gett Vardag fel sen dess, och så sent som för nån månad sen kom ytterligare en rapport, den här gången från universitetet i Illinois, som slog fast att promenader i naturen är ytterst hälsosamt, eftersom det stärker vårt immunförsvar. Särskilt bra skulle det tydligen vara att gå barfota.
Det är ju lätt hänt att börja tänka i bilder när man upplever henne. Vi är alla publicister idag och sociala medier fylls ju till brädden av utsikter och horisonter, de är tacksamma objekt helt enkelt.
Och vi vill dela med oss, påminna varandra om vilken ofattbar tur vi haft som uppstått på den här magnifika planeten. Därför känns det som en lättnad att i alla fall kunna fota regnbågen, nästan fånga den, och lägga ut den på Facebook – som en påminnelse både till en själv och till andra.
Själv var jag inblandad i ett kommunikationskoncept för typ femton år sedan – som utgick från värdet av årstider – och faktiskt presenterades för Svensk Turism vid nåt tillfälle. Det faktum att Sverige fortfarande kunde erbjuda en riktig vinter, med natursnö i drivor, skulle poängteras och boosta tillflödet av turister. Insatsen var en så kallad ”brand store” – som i verkligheten är en minimalistisk butik med många vita ytor, frostat glas och misstänksamt vacker personal. De skulle sättas upp på soliga platser som Los Angeles och Dubai och i dem skulle vi saluföra svenska snöbollar, med Ikea-liknande byggsatser för allt man kan göra med dem – utöver att kasta dem i ögonen på varandra förstås, nåt som INTE skulle uppmuntras.
Och så sent som i år har jag varit processledare för en workshop i Österbotten där en av grupperna kom på den utmärkta idén att ruska liv i trista konferenser genom att skicka ut deltagarna i naturen. Som ett ur-och-skur-dagis litegrann, fast med vuxna som betalar bra för sig. Ett upplägg där precis alla konferensaktiviteter, utom möjligtvis själva övernattandet, sker utomhus, där arrangören med hjälp av modern teknik håller föreläsningarna samtidigt som gruppen vandrar, eventuellt barfota, och sen får de sköta sina grupparbeten i en glänta istället för grupprummet och slutligen redovisa inför varandra vid en knastrande lägereld.
Kampanjer OM Moder Jord alltså, eller MED naturen som dragplåster och ibland FÖR naturen.
För naturen är Lacostes kampanj ”Save our species” årets mest helgjutna marknadsföring. Ett samarbete mellan Lacoste och International Union for Conservation of Nature där Lacoste byter ut sin ikoniska krokodil mot tio utrotningshotade djur – för att generera pengar och väcka uppmärksamhet – där det totala antalet limited editition-tröjor motsvarar hur många exemplar av djuret som finns kvar i världen.
Naturligtvis!

Valborg står om hörnet, Benny. En högtid där den väldigt analoga elden har en central plats. Den knastrar och sprider värme när vi klätt oss lite för lätt, och är otroligt ursprunglig. Hur är ditt förhållande till elden?

Läs mer

Om juridiska begrepp på bokstaven K

Artikel. Vad är ett kommanditbolag?
Många känner till bolagsformen handelsbolag, men kommanditbolag är en inte lika känd bolagsform. Ett kommanditbolag är en form av handelsbolag med några viktiga skillnader.
Både kommanditbolag och handelsbolag har två eller flera delägare, bolagsmän. I handelsbolaget är bolagsmännen primärt personligt, solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Att bolagsmännens ansvar är solidariskt betyder att varje bolagsman ensam kan behöva betala alla handelsbolagets skulder. Bolagsmannen som nödgades betala handelsbolagets skulder kan sedan i sin tur regressa, det vill säga begära att övriga bolagsmän betalar sin del av skulden.
Om ni hellre vill att en av bolagsmännen ska vara ”ansvarig” för bolaget och övriga främst bidra genom finansiering, arbete eller på annat sätt kan ett kommanditbolag vara ett alternativ till handelsbolag. I ett kommanditbolag är risk och ansvar fördelat olika mellan bolagsmännen. I kommanditbolaget har en eller flera bolagsmän, så kallade kommanditdelägare, endast ansvar för det belopp vederbörande har satt in eller åtagit sig att sätta in i bolaget, vilket till exempel kan vara tio kronor. Även kommanditdelägarens delaktighet i kommanditbolagets drift är begränsad. En kommanditdelägare har, om bolagsmännen inte avtalat om annat, till skillnad från vad som gäller för handelsbolag inte rätt att ta del i förvaltningen av bolagets angelägenheter.
Den bolagsman som har obegränsat ansvar för kommanditbolagets skulder kallas för komplementär, vilken alltid måste finnas i ett kommanditbolag. En fordringsägare kan kräva betalning direkt av en bolagsman i ett handelsbolag eller en komplementär, men inte av en kommanditdelägare i ett kommanditbolag.
Sammanfattningsvis är ett kommanditbolag en bolagsform i de fall inte alla bolagsmän vill ha lika stort ansvar för bolagets skulder.