lördag 24 augusti
Bildesigntrender

Bildesigntrender

17 april, 2019

Artikel. Trender kommer och trender går. Men somliga består. Bil & Bostad spanar med start denna vecka in aktuella trender inom bilar och design, och hittar bland annat lyxiga halvkombibilar och bilar med huggtänder.

 

Sluttande bakdelar
Kilformad profil med baklysena placerade högt har under många år varit praxis, mer eller mindre, vad gäller utformningen på personbilar. Men under senare år har en ny trend dykt upp där karosslinjen är som högst vid mitten av kupén och formerna bakåt sedan rundas av nedåt och inåt. Resultatet blir ett avspänt men samtidigt kraftfullt intryck. Även på en del sportbilar förekommer sluttande bakdelar, vilket ger bilen en aerodynamisk, utdragen droppform. Se också ”Den moderna halvkombin”.

 

Tak i avvikande färg
Tak i en annan färg än resten av karossen signalerar ungdomlighet och lekfullhet. Särskilt vanligt är detta i den kategori vi kallar ”små roliga bilar med design som sticker ut” samt bland mindre suvar.

 

Den moderna halvkombin
En bil som är ett mellanting mellan en sedan och en kombi kallas på svenska för halvkombi (eller ibland kombicoupé eller kombisedan). När denna karosstyp gjort comeback har det skett med en viss begreppsförvirring, särskilt på engelska. Dels saknar engelskan ett direkt motsvarande begrepp till halvkombi, dels är framtoningen på dessa nya bilar lyxigare än den var en gång i tiden. ”Hatchback” avser en mindre bil och ”coupe” är traditionellt en bil med två dörrar. Termerna ”Four-door coupe” (fyrdörrarscoupé), fastback, sportback eller coupeover används ibland.
Inte minst de tyska premiumtillverkarna har anammat denna nygamla karosstyp och ser i den möjligheten att kombinera den klassiska sedanbilens, eller suvens, egenskaper med mer eleganta coupélinjer.

 

Huggtänder
De smala framljus som skär nedåt under de ordinarie ljusen kallar vi för huggtänder då de påminner om just sådana. Detta nya designgrepp har dykt upp på några modeller från olika tillverkare. Kanske något vi får se mer av i framtiden?

PETER ÖBERG

Läs mer