torsdag 23 maj
Bilar från A till Ö: Chicago – en stad, många bilar

Bilar från A till Ö: Chicago – en stad, många bilar

17 april, 2019

Artikel. Staden Detroit är känd som USA:s biltillverkningshuvudstad. Men Detroit är bara en beståndsdel i det amerikanska bilbältet. Även Chicago har bidragit till bilbyggarhistorien – både som tillverkningsort och som bilmärke.

USA:s historiska ”bilbälte” rullas ut från delstaten New York, genom Detroit-delstaten Michigan och över till Illinois och Wisconsin. Området ingår i det som senare kommit att kallas rostbältet, alltså platser i framför allt mellanvästern vars invånare drabbats hårt av nedskärningar i industrin. Men dessa platsers forna betydelse kan ingen ta ifrån dem.
Buffalo, Detroit, Flint, Ann Arbor, Kalamazoo, Milwaukee, Oshkosh. Namnen på dessa städer runt de Stora sjöarna ekar av fordonshistoria. Men också Chicago, industristaden vid Michigansjöns södra ände, hör hit. I Chicago har massor av biltillverkare funnits. Och inte så få av dem har hetat som sin hemstad.
Det första bilmärke som bar namnet Chicago var troligen det som existerade under åren 1895 till 1899. Lustigt nog tillverkades denna Chicago inte inne i själva staden utan i Harvey, några mil därifrån. Man kan tänka sig att tanken bakom namnvalet var att medan få amerikaner hade hört talas om Harvey hade alla hört namnet Chicago. Företaget som byggde bilen bar också den stora stadens namn – det hette Chicago Motor Vehicles Co.
En annan Chicago byggdes under år 1899 av Chicago Electric Vehicle and Transportation Co. Som företagsnamnet försiktigt antyder var denna Chicago en elbil.

Tog inte chansen
Det är oklart om Chicago Electric Vehicle and Transportation Co. hade något gemensamt med Chicago Electric Vehicle Co (mer än det snarlika namnet och det faktum att de båda byggde elbilar i Chicago), men det sistnämnda företaget uppstod i alla fall 1899 och fanns sedan kvar något år in på 1900-talet. Företagets grundare, Juana Achey Neal, hade för övrigt redan 1897 erbjudit sin gamla hemstad, Dayton, Ohio, att bli hemstad även för den elbil hon ämnade tillverka. Neal hade gjort sig en förmögenhet på fastighetsaffärer i Kalifornien och affärssinnet sade henne att fordon var en framtidsbransch. Dayton hade därmed chansen att bli ytterligare ett av de bilhistoriskt odödliga ortnamnen i Mellanvästern. Stadens riskkapitalister var dock inte tillräckligt riskvilliga, så tillfället gick Dayton förbi.
En annan elbil som bar namnet Chicago tillverkades av Chicago Electric Motor Car Co. från 1912 till ungefär 1916.
Det kan tyckas anmärkningsvärt att det fanns flera tillverkare av just elbilar bara bland de bilmärken som bar namnet ”Chicago”. Men vid denna tid i bilens barndom hade bensinmotorn ännu inte fått sin monopolställning som massbilismens kraftkälla. Elmotorer och ångmaskiner sågs då som fullt realistiska medtävlare. Således är det inte heller något att förundras över att det bland alla Chicagosar också fanns en ångdriven bil. Den tillverkades under åren 1905 och 1906 av Chicago Automobile Mfg. Co.
En liten Chicago byggdes 1902 av Chicago Motorcycle Co. Och en större tillverkades senare av Chicago Pneumatic Tool Co. Modellnamnet var Little Giant (”Lilla jätten”) och bilen var egentligen bara ett chassi för lastbilspåbyggnad. Som namnet antyder var företagets kärnverksamhet att tillverka tryckluftsverktyg. Fordonstillverkningsförsöket pågick bara under år 1906.

Hade inte alltid sex
År 1908 byggdes den lilla tvåsitsiga Chicago Motor Buggy av Black Manufacturing Company. Och från 1917 till åtminstone 1920 tillverkades bilmodellen Chicago Light Six av Pan-American Motors Corporation i Chicago. Six betyder ”sex” och syftade troligen på antalet cylindrar i motorn. Men alla Chicago Light Six hade inte sexor – det fanns också billigare varianter med fyra cylindrar.
År 1914 marknadsfördes en Chicago Cyclecar. Det var dock knappast ett bilmärke. ”Cykelbilen” bestod nämligen av en byggsats som köparen själv satte ihop. Byggsats var också den Chicagoan med kaross av glasfiberarmerad plast som såldes under åren 1952-1953. Namnet betyder ”som har med Chicago att göra” eller ”person som bor i Chicago”.
Stadens namn kommer troligen från det numera utdöda språket miami-illinois, som talades av ursprungsbefolkningen i området. De franska kolonisatörerna försökte skriva ner ett ord som de hörde, shikaakwa, vilket var namnet på en nordamerikansk släkting till det vi kallar ramslök. Denna växt växte vilt på den plats där staden nu ligger.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer

Om juridiska begrepp på bokstaven K

Artikel. Vad är ett kommanditbolag?
Många känner till bolagsformen handelsbolag, men kommanditbolag är en inte lika känd bolagsform. Ett kommanditbolag är en form av handelsbolag med några viktiga skillnader.
Både kommanditbolag och handelsbolag har två eller flera delägare, bolagsmän. I handelsbolaget är bolagsmännen primärt personligt, solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Att bolagsmännens ansvar är solidariskt betyder att varje bolagsman ensam kan behöva betala alla handelsbolagets skulder. Bolagsmannen som nödgades betala handelsbolagets skulder kan sedan i sin tur regressa, det vill säga begära att övriga bolagsmän betalar sin del av skulden.
Om ni hellre vill att en av bolagsmännen ska vara ”ansvarig” för bolaget och övriga främst bidra genom finansiering, arbete eller på annat sätt kan ett kommanditbolag vara ett alternativ till handelsbolag. I ett kommanditbolag är risk och ansvar fördelat olika mellan bolagsmännen. I kommanditbolaget har en eller flera bolagsmän, så kallade kommanditdelägare, endast ansvar för det belopp vederbörande har satt in eller åtagit sig att sätta in i bolaget, vilket till exempel kan vara tio kronor. Även kommanditdelägarens delaktighet i kommanditbolagets drift är begränsad. En kommanditdelägare har, om bolagsmännen inte avtalat om annat, till skillnad från vad som gäller för handelsbolag inte rätt att ta del i förvaltningen av bolagets angelägenheter.
Den bolagsman som har obegränsat ansvar för kommanditbolagets skulder kallas för komplementär, vilken alltid måste finnas i ett kommanditbolag. En fordringsägare kan kräva betalning direkt av en bolagsman i ett handelsbolag eller en komplementär, men inte av en kommanditdelägare i ett kommanditbolag.
Sammanfattningsvis är ett kommanditbolag en bolagsform i de fall inte alla bolagsmän vill ha lika stort ansvar för bolagets skulder.