tisdag 23 april
Bilar från A till Ö: Chevron – gjorde segertecken

Bilar från A till Ö: Chevron – gjorde segertecken

10 april, 2019

Artikel. Snabba bilar kan vara uppkallade efter rovdjur, vildhästar, tjurar eller giftormar. Men den brittiska racerbilen Chevron har ett namn som kommer från en get.

Den som är novis vid sin spis blir kanske osäker när kokboken säger att en viss mängd chèvre ska användas i en maträtt. Och när nämnda novis slår upp detta franska ord i en ordbok riskerar hen att bli än mer förvirrad. Det första ordboken berättar är nämligen att ordet betyder ”get”. Och om man ska tillsätta exempelvis 150 gram get vill man förstås få närmare instruktioner om vilken del av geten som kan vara lämplig att använda. Nåväl, novisen kanske fortsätter läsa i ordboken och får då veta att chèvre också kan betyda så vitt skilda saker som ”lyftkran”, ”sågbock” och ”getost”. Sågbocken torde ge en träig smak och kranen lyfter nog inte heller anrättningen. Alltså återstår geten och osten. Och även om ordet chèvre ursprungligen betydde ”get” vet förstås du som läser detta att det i kokboken är den ost som görs av getmjölk som avses och att den franska frasen fromage du chèvre förkortats till chèvre.
Även de andra betydelserna av ordet chèvre har på ett eller annat sätt med get att göra. Att en sågbock – ett föremål med ben och uppstickande ”horn” – kan påminna om en get antyder även det svenska ordet.

Hornhus?
Ordet chèvre är släkt med det latinska ordet för ”get”, caper. Detta latinska ord betyder dessutom ”taksparre” eller ”raft”. Kanske tyckte någon att de korslagda taksparrarna ovanför husets taknock såg ut som gethorn. Eller att taksparrar på ömse sidor av ett sadeltak påminde om två bockar som stångades.
Latinets gemensamma getord har i franskan blivit två olika ord. Det franska ordet för ”taksparre” är chevron och detta ord betecknar även de V-formade gradbeteckningar som syns på uniformer.
Även i trafiken förekommer detta V. Och då inte bara i bilmärket Citroëns logotyp (som lär ha sitt ursprung i de kugghjul med V-formade kuggar som André Citroën i början av 1900-talet köpte patentet till) utan även i trafikanordningar och vägmarkeringar. Vid avfarter från större vägar sitter en så kallad avfartsskärm med ett mönster av blåa och vita band som möts i en trubbig vinkel. Och en skarp kurva (åtminstone en svensk skarp kurva) markeras med omväxlande blåa och gula vinklade symmetriska band.
Enligt tidningen The Irish Times (4 januari 1967, sidan 4) var det trafiktillämpningen av taksparremönstret som gav den brittiske racerföraren Derek Bennett (1933-1978) inspiration när han 1965 började bygga racerbilar och kallade dem Chevron (vilket också är ett engelskt ord med samma betydelse som den franska förlagan).

Ingen älskad elva
Bennetts biltillverkningsföretag byggde mer än 500 racerbilar. De olika bilmodellerna fick namn som B1, B2, B3 och så vidare (B:et betydde troligen ”Bennett”). Namngivningen verkade logisk till efter B10. Bennett hade nämligen varit inblandad i en olycka på racingbanan Oulton Park. Inblandat i olyckan var också i högsta grad talet 11. Enligt Bennetts vän Paul Owens, som citeras i motortidskriften Motorsport Magazine (november 2013), körde Bennett bil nummer 11 i lopp 11 när olyckan hände. Bennett blev inlagd på sjukhus (sal 11) och fick stanna där i 11 dagar. Efter detta skydde han talet 11 som pesten, vilket smittade av sig även på multipler av talet – det blev alltså inte heller någon B22, B33, B44 och så vidare. Trots dessa försiktighetsåtgärder slutade det illa för Bennett. Dock inte på en racerbana, som man skulle kunna tro, utan i en hängflygolycka. Efter olyckan låg han i koma i elva dagar innan han avled den 22 mars – vid 44 års ålder, som Motorsport Magazine påpekar.
Att säga att också Bennetts företag störtade efter olyckan vore en överdrift. Men bolaget började i alla fall tappa höjd. Färre bilar tillverkades och efter några år såldes företaget – och namnet Chevron. Men vad som såldes till vem, det rådde det delade meningar om. År 2007 ville företaget Chevron Racing Team Ltd varumärkesregistrera tre Chevron-modellbeteckningar. Mot detta protesterade företaget Chevron Cars Ltd, som ansåg sig ha rätt till de olika modellbeteckningarna, namnet Chevron och logotypen (den sistnämnda består av texten ”CHEVRON” med ett ”extra” V inuti bokstaven V så att linjerna liknar gradbeteckningen på ärmen på den uniform som bärs av en korpral i den brittiska armén). Domstolen gav Chevron Cars rätt i det mesta men påpekade att Chevron är ett ”vanligt ord” som ett företag inte kan äga.

FREDRIK ANDERSSON

Läs mer