torsdag 23 maj
Big Papa: Den folk-elbil vi väntat på?

Big Papa: Den folk-elbil vi väntat på?

20 februari, 2019

Artikel. Ni som följt det jag skriver eller som känner mig privat vet att då det kommer till elbilar och hybrider står jag väldigt handfallen i kunskap. Modern teknik är inte mitt största intresse och just därför har jag inte tagit in den snabba utvecklingen av fordon med inblandning av elkraft.

Min kompis Christer ”Bubben” Hällerstrand är långt mer nyfiken och påläst varför vi en lördag förmiddag satt just och diskuterade för- och nackdelar, prestanda och den utveckling som just nu sker med elbilar. Jag har tidigare provat en av de få som kommit som är rena elbilar vilket var en trevlig upplevelse trots att det uppstod lite laddningsproblem. Bor man i lägenhet vilket många av oss gör finns oftast bara en motorvärmarestolpe på sex ampere att nyttja. En elbil kräver mer än det varför det krävdes lite list att få i så pass mycket ström att jag höll mig rullande i närområdena.
Idag har man kommit längre och problemen kan lösas med hyresvärdens goda vilja. Laddboxar till exempel är inga problem att sätta upp. Dessa ger bilen det den behöver och bor man i egen fastighet är ju detta inget problem.
I vårt samtal under kaffestunden visade det sig att min vän faktiskt aldrig kört en elbil. Sagt och gjort, en stund senare klev vi in hos Bilspektrum på Ersboda som just denna dag hade premiär på Hyundai Kona Electric.

Under tiden vi väntade på vår tur att testa den nya ”lilla suven” fick vi oss kaffe och kaka och alkoholfritt bubbel och en pratstund med Bilspektrums ägare och bilsäljare Per Oscarsson. På frågan vilka fler än oss som kliver upp tidigt en lördagsmorgon och är nyfiken på en ny elbil svarar Per att det är flera kategorier människor.
”Många är väldigt miljömedvetna och följer utvecklingen av fossilfria bilar och har antingen redan övergått till fossilfritt eller vill göra det nu. Sen har vi de teknikintresserade som är verkligt pålästa och redan kunniga om allt kring all teknik i en elbil. Många gånger har de mer kunskap än jag själv och jag lär mig lite nytt. Sen sist men inte minst de ekonomitänkande. För många finns det en stor vinning med att köra elbil. Framförallt kanske hos pendlarna, de som har en bit till jobbet eller de som kör tjänstebil och får reducerade förmånsvärden på sina fordon.”
Som jag nämnde är inte jag direkt något av en tekniknörd vilket däremot min vän är och som under vår väntan på provkörningen hann med att hämta in mycket information kring batteriteknik och teknisk utveckling med mera. Där stängde jag av och gick och tog en påtår.

Det blev snart vår tur att prova. Efter en mycket kort genomgång av bilen fick vi nycklarna.
”Var försiktig med gasen och undvik sportläget, elbilar är väldigt pigga”, säger Per innan Christer tar plats först bakom ratten.
Jag kan nämna att under morgonen har Christer varit lite försiktigt fundersam kring elbilens alla egenskaper. ”Funkar det verkligen och borde det inte kännas märkligt att köra något som påminner om en truck i drivlinan?”
Efter att försiktigt känt sig för och insett att här finns ”pulver” om man har fäste så rullade vi ut i vintertrafiken. Christer var inte tyst många sekunder innan han med ett stort leende utbrister: ”Vad coolt, den rycker ju inget, wow vilken motorbroms. Mjukt och fint och smyger fram alldeles tyst. Vilken enkel och tydlig display och trevlig interiör.” Då vi kom ut på landsvägen: ”Oj! Här händer det grejer, och läget är bara ställt i eco. Vilken bil, undrar om Bilspektrum vill byta in min gamla Citroën.”
Christer har ett stort flin då vi byter plats och ska vända tilbaka. Bakom ratten känner jag att jag har full koll. Bilen är enkel trevlig och med fantastisk körglädje. Den klarar omkring 45 mil på en laddning, något kortare nu då det är vinter och man måste ha värmen på hela tiden. En annan fördel är att det kommer het luft direkt från fläkten, ingen uppvärmning av en motor behövs ju. Jag kände mig direkt hemma med den kraftiga motorbromsen som också är justerbar ner till noll genom paddlar bakom ratten. Men jag kör ju truck i kulverterna på sjukhuset och trivs med att bara motorbromsa och återvinna rörelseenergi. Christer har rätt, det är wowkänsla rakt igenom. Helt värt att nyttja en lördagsmorgon med detta, vi har hittat något som gärna kan bli en vana.

Både jag och Christer gillade interiören med sina enkla displayer och den häftiga mittkonsollen med växelväljaren och möjlighet till kaffe under färd. Självklart kopplar du enkelt upp din mobiltelefon på pekskärmen eller planerar din rutt med navigationssystemet. Allt du behöver och lite till finns där.

Bilen har en fantastisk design såväl utvändigt som invändigt tycker vi. Jag gillar den avvikande färgen på biltaket som ger bilen en cool karaktär. Det enda som avslöjar att detta är en elbil är fronten där man saknar luftintagen till kylaren. Det gör också bilen grymt mycket snyggare. Bilen rymmer fem personer såvida de inte är i min storlek, då kanske fyra stycken känns mer lämpligt. Man kan också utrusta bilen med en takbox med en extravikt på 80 kg vilket är bra i detta snörike om man vill ut på skidtur eller till pulkbacken.

Både Christer och jag var mycket nöjda efter timmen hos Bilspektrum och fyllda av en ny upplevelse efter att ha provkört den nya elbilen. Vi är båda överens om att detta kan vara nästa generations elbil. Christer var som jag brano imponerad av hur långt man kommit med elbilen hos Hyundai. Men märket måste hänga med då det finns konkurrenter där de närmaste kanske är Nissan Leaf, Renault Zoe eller Volkswagen e-Golf.
Hyundai som har en bredd med allt från lighthybrider till rena elbilar kommer jag kanske att återkomma till längre fram. Jag vet att många liksom jag skulle behöva en enkel förklaring på skillnaderna mellan alla ”miljöbilar” och Per har lovat förklara för oss. Sen måste vi kanske återkomma och se om det blev något inbyte av Christers gamla Citroën också.

MIAKEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Läs mer

Om juridiska begrepp på bokstaven K

Artikel. Vad är ett kommanditbolag?
Många känner till bolagsformen handelsbolag, men kommanditbolag är en inte lika känd bolagsform. Ett kommanditbolag är en form av handelsbolag med några viktiga skillnader.
Både kommanditbolag och handelsbolag har två eller flera delägare, bolagsmän. I handelsbolaget är bolagsmännen primärt personligt, solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Att bolagsmännens ansvar är solidariskt betyder att varje bolagsman ensam kan behöva betala alla handelsbolagets skulder. Bolagsmannen som nödgades betala handelsbolagets skulder kan sedan i sin tur regressa, det vill säga begära att övriga bolagsmän betalar sin del av skulden.
Om ni hellre vill att en av bolagsmännen ska vara ”ansvarig” för bolaget och övriga främst bidra genom finansiering, arbete eller på annat sätt kan ett kommanditbolag vara ett alternativ till handelsbolag. I ett kommanditbolag är risk och ansvar fördelat olika mellan bolagsmännen. I kommanditbolaget har en eller flera bolagsmän, så kallade kommanditdelägare, endast ansvar för det belopp vederbörande har satt in eller åtagit sig att sätta in i bolaget, vilket till exempel kan vara tio kronor. Även kommanditdelägarens delaktighet i kommanditbolagets drift är begränsad. En kommanditdelägare har, om bolagsmännen inte avtalat om annat, till skillnad från vad som gäller för handelsbolag inte rätt att ta del i förvaltningen av bolagets angelägenheter.
Den bolagsman som har obegränsat ansvar för kommanditbolagets skulder kallas för komplementär, vilken alltid måste finnas i ett kommanditbolag. En fordringsägare kan kräva betalning direkt av en bolagsman i ett handelsbolag eller en komplementär, men inte av en kommanditdelägare i ett kommanditbolag.
Sammanfattningsvis är ett kommanditbolag en bolagsform i de fall inte alla bolagsmän vill ha lika stort ansvar för bolagets skulder.