söndag 24 mars
Å nu blir det reklam!
Illustration: Maria Wall

Å nu blir det reklam!

13 februari, 2019

Krönika. Jag skulle tippa att de flesta av er inte gillar reklam. Då kan ni i så fall lägga bort den här tidningen Bil & Bostad som i princip bara innehåller sådan. Men gläd dig gärna för att den är gratis!

Det är Umeås bilhandlare och mäklare som bekostar tidningen för att marknadsföra sina produkter. Här och där finns även trevliga reportage du kan läsa och ett korsord du kan lösa! Reklam är förresten nödvändigt för att vi överhuvudtaget ska kunna ge ut lokaltidningar som VK och Folkbladet. Bra journalistik kostar och någon måste också betala för den.
Nu tillhör jag den sorten som faktiskt gillar reklam. När den är bra vill säga. Låt mig dra mig till minnes några kampanjer som ännu är minnesvärda.

Kan hon lita på dig?
Det fanns en tid när preventivmedel räknades som sjukvårdsartiklar. Under 50-talet, 60-talet och en bit in på 70-talet såldes kondomer från automater i undanskymda lokaler. Kanske fanns en skylt utanför där det stod: HEA, vilket var en förkortning av H E Adamsson. På herrtoaletterna i dansrestauranger på hotellen fanns ibland automater som sålde kondomer av märket Profil. Jag tror de kostade tre kronor förpackningen. Ibland kunde man se enspaltiga annonser i tidningarna för kondomer att beställa per postorder. Jag minns den tecknade bilden av en kvinnas ansikte och rubriken: Kan hon lita på dig?
Kondomer var nåt man smusslade med långt in på 70-talet då vi fick en sexuell och politisk frigörelse med RFSU i spetsen. Budskapet var: Det är kul med kondomer! Nu annonserades i helsidor pressen om blommor och bin, kondomer som hette Black Jack, Mamba och Tjosan! Samtidigt fanns ett maningens budskap: I kväll kommer x antal personer att drabbas av KLAMYDIA! Vem kunde skilja på samhällsinformation och reklam? Inte nu längre!

Två hål i väggen
En omhuldad myt är att Socialstyrelsen låg bakom kampanjen ”Ät 6-8 brödskivor om dagen”. Det var branschorganisationen Brödinstitutet som var skyldig. Men eftersom reklamen var utformad som mycket annan samhällsinformation trodde många att staten låg bakom. ”Ät mera gröt” var en liknande kampanj. Jag tror det var LRF som låg bakom den kampanjen. Sveriges bönder syntes i helsidor i pressen.
Jag jobbade själv på lokala reklambyråer under 90-talet och minns hur gärna man ville jobba med kunder som kunde betala en helsida i DN eller SVD. Att få göra reklam för sådana kunder var ”the shit”. Tänk att få vara så kreativ och få sånt utrymme! Kanske vinna ett Guldägg!
Minns ni kampanjen från mitten av 90-talet: ”Två hål i väggen”? Två små svarta prickar mitt på en helsida och ingenting annat. Vad var det då? Jo den geniala bilden av ett eluttag i väggen. Två små prickar på en helsida, var inte det fräckt? Statliga Vattenfall hade bolagiserats och ville med konkret och enkel reklam marknadsföra sig mot allmänheten. Man hade 90 miljoner att spendera och visst kom reaktionerna. Men gud så onödigt. Kommer inte elen till vägguttaget av sig självt? Så funkar bra reklam. Världens största kontaktannons?

Kinkige Johan!
I mitten av 90-talet kom tevereklamen till Sverige. I början var det lika kul att se på den som på bioreklamen. Vi lärde oss om kinkige Johan som gnällde i en bil och ville ha Pampers blöjor. Minns ni hon som inte bara var tandläkare utan även mamma? Eller den lilla flickan på den lilla ön i Stockholms skärgård som tyckte att Grumme tvättmedel ”var en bra idé för framtiden”. Forbo Forshaga! Som de gjorde tevereklam! Ett golvföretag, men i filmerna visades alltid ett flygplan som flög över samma skärgård. Varför då? Jo marknadsdirektören för Forbo Forshaga gillade att flyga! ”Vitamininstitutet i Schweiz?” Vad sysslade de med egentligen? Godis från Werthers med reklam som var producerad i Tyskland. Ljudet var dubbat till svenska och munrörelserna stämde inte. Blev man sån när man åt Werthers? Vi ska inte heller glömma den irriterande Iprenmannen med sin sång och gitarr. Fortfarande kan du gnola på låten, eller hur?

Kan du swisha, Johanna?
Idag är vi nog mätta på tevereklamen. Vi översvämmas av filmer från nätcasinon och spelföretag av alla de slag som alla vill ha dina pengar. Du kan väl swisha? Den här reklamen är förbjuden i många länder, men i Sverige är vi toleranta. Att reklamkanalerna behöver reklam för att överleva, det kan vi förstå, men avbrotten i TV 4 börjar gå en på nerverna. Men nu erbjuder många av dessa kanaler reklamfria sändningar mot att du köper in dig på deras övriga kanaler! SVT tar ut licensen via skattsedeln efter årsskiftet. Men även här knackar kommersialismen på dörren. Varenda sportsändning har sina sponsorer och ”Mellon” är ett sånt där program man som kanske inte passar i ett public service företag. Men det kanske är självfinansierat, vad vet jag?

Ja du Nicklas. Internet har fått oss att tycka att det mesta är gratis. Vi har kommit till en punkt där man kan undra: vad ska vara gratis, vad vill vi betala för? Filosofera gärna kring det i din nästa krönika!

BENNY KARLSSON

Läs mer

Juridik från A till Ö: Om juridiska begrepp på bokstaven F

Artikel. Vad är en fullmakt?
En fullmakt är en handling som används vid flera olika tillfällen. Du kan till exempel lämna en fullmakt till en advokat som ska biträda dig i en tvist. Ett annat tillfälle är om du ska ingå ett köpeavtal med någon men inte själv kan vara på plats. Låt säga att du vill köpa en bil som finns i Stockholm. Istället för att resa till Stockholm själv kan du ge en vän (fullmäktigen) en fullmakt som innebär att vännen ges rätten att företräda dig. Din vän kan då genom fullmakten, i ditt namn och för din räkning, köpa bilen åt dig.
Det finns inga formkrav för att en fullmakt ska vara giltig. Det innebär att du kan ge din vän en giltig fullmakt såväl muntligt som skriftligt. Fördelen med en skriftlig fullmakt är att om din vän skulle bryta mot fullmakten finns det skriftlig dokumentation som kan bevisa vad din vän hade rätt att göra i ditt namn. Banker och andra kreditinstitut har ofta en egen särskild fullmaktsblankett, som banken vill ska användas när du till exempel ska hjälpa en närstående med bankärenden.
Beträffande fullmakt är det bra att känna till skillnaden mellan begreppen behörighet och befogenhet. Behörighet är vad din vän kan avtala om med bindande verkan för din räkning. Befogenhet är vad din vän får avtala om utifrån dina instruktioner.
För att tydliggöra skillnaden mellan behörighet och befogenhet kan ett exempel ges. Låt säga att du ger din vän en skriftlig fullmakt att i ditt namn och för din räkning köpa en bil. Du uppger att bilen inte får kosta mer än 50 000 kr. Eftersom du som köpare inte för säljaren vill berätta vad du högst är beredd att betala för bilen anges maxpriset ofta inte i fullmakten. Din vän har då behörighet att köpa en bil åt dig i ditt namn, men befogenhet att högst betala 50 000 kr för bilen.
Om vännen köper bilen för 60 000 kr, är avtalet bindande mot säljaren. Eftersom vännen handlat i strid med din instruktion (befogenheten), kan vännen bli skyldig att ersätta dig 10 000 kr. Det är viktigt att kunna bevisa att befogenheten var högst 50 000 kr, varför den interna instruktionen bör lämnas skriftligen. Om vännen (fullmäktigen) är en skicklig förhandlare och köper bilen för din räkning för 45 000 kr, har vännen handlat inom sin befogenhet om högst 50 000 kr.
I sammanhanget kan noteras att det numera finns framtidsfullmakt, som jag behandlat i en tidigare krönika på www.nywa.nu/bil-bostad/ eller www.bilobostad.se.
Kom ihåg att visa tacksamhet till dina vänner som ställer upp som fullmäktige för dig och i andra situationer. Eleanor Roosevelt (1884-1962) uttryckte klokt: ”Goda vänner är som stjärnor. Du ser dem inte alltid, men du vet att de alltid finns där.”