måndag 16 september
Big Papa: Sportig kombicoupe för alla
Foto: Mikael "Big Papa" Bergström

Big Papa: Sportig kombicoupe för alla

6 februari, 2019

Artikel. När jag var yngre hade jag en hobby om dagarna då man var nalta sysslolös, nämligen att jogga runt hos Umeås bilhandlare. Där höll man sig uppdaterad om bilarnas utveckling samt träffade likasinnade motionärer som gillade att röra sig på detta sätt och fylla dagarna med trevlig kunskap.

Detta var något jag sysslade med fram till slutet av 80-talet, jag tyckte då att fordonen började tappa sina personligheter samt att tekniken sprang ifrån mig fortare än vad jag hade lust att ta in. Teori var aldrig min starka sida. Sedan blev man ju också sexbarnsfar, vilka såg till att man sällan var vidare sysslolös. Man blev lådbilsbyggare och trampbilsinstruktör istället. Också en härlig tid.
Men det var då och nu har ju barnen hunnit så långt att de kan fixa egna lådbilar istället till mina barnbarn (snart fem stycken). Detta har ju inneburit att man åter kan säga till gumman att man tar sig en ”joggingtur” runt Ersbodas alla bilhallar. Självklart då med bil för värmen lyser ju ännu med sin frånvaro, samt att jag är nalta lat kan jag erkänna – och älskar att köra bil.
Bilinvest på Ersboda hör till ett av alla de ställen man sprang runt på under 80-talet. Ett bilmärke som fanns i min familjs närvaro under hela min uppväxt var Peugeot. Farbror Runo från Fredrika älskade dem och förstod inte hur man kunde köra något annat. Under MRF-dagen i höstas träffade jag på Tomas Edberg, säljare och ägare av Bilinvest. Vi kom att snacka nya Peugeot 508 som skulle lanseras inför 2019 vilken jag tänkte att jag måste kolla närmare på.

Krister Grahn, säljare på Bilinvest, mötte mig i dörren och såg direkt vad jag var ute efter. En Peugeot 508 GT i vackert röd skrud fyllde hela saluhallen – i varje fall var det bara den mina blickar fastnade på och jag kände hur mitt ansikte fylldes med ett sådant där löjligt stort flin som man får då man ser sitt barn för första gången. Bra jämförelse vet jag inte men du förstår säkert vad jag menar. Krister som arbetat hos Bilinvest i 20 år berättar att detta, i hans tycke och smak, är den snyggaste designen Peugeot tagit fram bland kombicoupemodellerna genom åren.
”Den har också en fantastiskt låg ljudnivå och mycket körglädje. 18-tummarna ger en fantastisk kontakt med vägen. 508:an är en bil som många 50-plussare faller för. Trots att det är en kombicoupe så har den rakt igenom sportbilskänsla vilket också känns då man släpper lös de 225 hästkrafterna”, säger Krister.
Efter att ha visat mina egna grabbar bilderna på bilen tror jag att det relativt låga priset med start på 269 000 kronor även lockar våra yngre fordonsentusiaster. Jag vet ju nu vad mina grabbar skulle skulle önska sig om pappa vore rik. Vill man däremot ha en GT-version så ligger den på cirka 389 000 kr.

Det tog inte länge förrän jag insåg att denna lyxiga finbil måste testas. Ratten är låg, platt och med det sportiga utseende man förväntar sig. De digitala instrumenten visar enkelt hastighet och varvtal. Dessa digitala mätare går också ändra utseendet på om man föredrar en annan look. Den tio tum stora pekskärmen sitter bra till och har stora pianoliknande knappar till sin hjälp. Knapparna är lite otydliga så man får öva lite för att trycka rätt. Körlägena ekonomi och komfort finns men mitt val blir så klart sportläget. Okej, kanske inte bästa väglaget för att testa vad den går för men vad gör det, sport ska det vara på en bil som är åttaväxlad automat och som även har paddlar. I stort kan jag säga att jag gillade interiören fram ändå. Man fick en skön känsla av lyx och pondus.

Något jag reagerade på då jag susade fram var att det kändes lite ”trångt” bakom ratten. Min små knubbiga fingrar fick känna sig fram för att försöka hitta rätt spak och för att visa åt vilket håll man skulle fick man pilla lite för att hitta blinkersspaken. Men övning ger färdighet så det är väl inte värre än att man kan lära sig det också.

Om man är riktigt skarpsynt så ser man att nya 508:an är något kortare, hela åtta centimeter än föregångaren. Man har gjort den lite smäckrare vilket också minskade vikten med 70 kg tack vare den modernare bottenplattan som är byggd med bland annat höghållfast stål för att sänka vikten.

Nya 508:an har som så många andra kombicoupeer högt insteg och hög lasttröskel. Men det kommer också en kombimodell närmare sommaren, så har man ofta mycket tungt eller kräver mycket plats så är lösningen på ingång.

Då jag står och tittar på bilen känns det som att den påminner om flera andra bilmärken. Bland annat finns inslag i linjer med mera från de moderna amerikanarna varför det kanske är därför jag gillar den så mycket. Visserligen är det inte så konstigt att man känner igen ny design då man ofta får idéer just från sina konkurrenter. Jag älskar både bilens front och bakparti. Det är en lyckad design där jag tycker man har lyckats behålla utseendet av just en Peugeot med en liten touch av amerikanare tillagt.

Mitt betyg efter att ha berört köregenskaperna, designen och komforten samt läst på om ekonomin och säkerheten blir väldigt bra. Som jag skrev tidigare tänkte jag först att detta var en sportbil för gubbar och gummor. Men efter att ha bekantat mig med kärran så är jag säker på att den kommer att tilltala även yngre. Jag menar, ungarna ville ju nu också ha varsin.

MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Läs mer

Advokaten Agneta: Om juridiska begrepp på bokstaven S

Artikel. Vad är sedvanerätt?
Det finns en mängd oskrivna regler i samhället som de flesta av oss följer trots att de egentligen inte är lagreglerade. Till exempel tar vi av oss skorna när vi besöker någons hem, vi tränger oss inte före i kön och i rulltrapporna i Stockholm står vi till höger och går förbi till vänster.
Sedvana är en särskild typ av oskrivna regler som normalt följs i olika branscher, affärsområden eller avtalsförhållanden. Begreppet sedvana åsyftar ett handlingssätt som beskriver hur något normalt ska utföras baserat på en längre tradition av ett särskilt sätt att handla i en viss situation.
Inom juridiken används begreppet sedvanerätt för den rätt som inte är reglerad i lagtext utan uppstår genom etablerade handlingssätt. Sedvanerätten används vid tolkning eller utfyllnad av ett avtal. Till exempel kan två parter i ett avtal ha olika uppfattning om hur avtalet ska tillämpas i en viss situation. Sedvanan i branschen kan då tillmätas betydelse. Det finns sedvanor som har utvecklats under lång tid och som har betydelse vid rättsliga bedömningar, ofta är det seder eller traditioner som tillämpats i många år.
Vid köp kan sedvana ha betydelse och påverka ett avtals innehåll. Som exempel kan det inom en viss bransch vara sedvana att inte ange exakt vikt på varan. Det kan vara kutym att inom branschen leverera 45-55 kg produkt, när beställaren anger 50 kg. Vill beställaren däremot att leveransen ska avse exakt 50 kg, och alltså avvika från sedvänjan, bör detta tydligt anges vid avtalets ingång.
Trots att det finns ett väl etablerat handlingssätt inom ett särskilt område betyder det inte att sedvanan alltid kan tillämpas. Handelsbruket i fråga måste för att anses vara bindande för parterna, ha vunnit stadga och geografisk spridning. Dessutom kan det finnas olika handlingssätt och sedvana inom olika branscher, något som är sedvana inom en bransch, är kanske inte det i en annan.
Avslutningsvis, om du vill stödja dig på sedvana måste du bevisa att sådan sedvana existerar.