onsdag 16 januari
Big Papa: Muskelbilen med puckelrygg

Big Papa: Muskelbilen med puckelrygg

2 januari, 2019

Artikel. Oftast när man träffar motorentusiaster som älskar sitt fordon mer än nästan allt annat så brukar det vara någon form av veteranfordon de fallit för. Men motorhobbyn är som jag skrivit så många gånger tidigare större och bredare än så. Nyare bilar är lika populära om inte populärare – och mycket vanligare ute på våra vägar.

Första bilen, oavsett märke, glömmer man aldrig, oftast just för att den fick eller får det lilla extra av kärleken man har till sitt fordon. Vissa nöjer sig med lite doftgranar medan andra går all-in med motor, sänkningssatser och de fetaste däcken och fälgarna.
En som gått sådär lagom fram är Sara Blomén från Holmsund. En tjej som jag såg i tvätthallen häromdan då snön tinade undan för några dagar. Hon var i full färd med tvätt och vinterpolering av sin ögonsten, en Dodge Magnum från 2006, en cool kärra som då den började produceras beskrevs som en giftig muskelbil med puckelrygg.
Sara har jag mött tidigare, då utan puckelrygg. Hon är en av alla våra härliga lokala metalmusiker och lirar bas så hårtopparna klyvs. Lite svårt att tro kanske, men det händer att jag svingat håret till metal om än det är få låtar jag vill påstå att jag rakt älskar. Men Sara och Umeå bandet Shiver spelade faktiskt en Wheelskväll på Garaget Kronoparken för Umeås motorfolk och blev väldigt uppskattade.
Förutom bandet och musiken ligger hennes älskade Magnum henne riktigt varmt om hjärtat. Hon körde tidigare Volvo som så många andra och kände att hon saknade automatisk växellåda och en bil som var lite mera cool och stack ut lite. Efter att ha kikat runt hittade hon denna bil nere i Örnsköldsvik och begav sig dit omedelbart. Det behövdes inte många hundra meters provkörning samt en start med tung fot vid trafikljuset så var Sara ägare till en lite eljest familjebil.

”Den är roligare, rymligare på alla sätt och har en underbar upplevelse i komforten med skinninredning och riktig USA-bilskänsla. Visst, den drar lite mera bensin, men jag är bara ung en gång”, säger Sara med stort leende. Notera även att bilen är så stor att den får 20-tumsfälgarna att se väldigt små ut. Grymt läckert tycker jag!

Detta är helt klart en bil som passar en ung hårdrocksbrud som bär mycket spelutrustning mellan gigen och gillar tung power. Saras bil har också snabbt anammats av gruppens övriga medlemmar och går under namnet Shiver’s Rider. Det kanske inte är så konstigt då bilen rymmer hela 770 liter bagage. ”Bandet släpper under 2019 sitt första album varför det nu är lite extra kånkande till och från replokalen med grejer”, säger Sara.

Under huven ligger en vacker 5,7 liters V8:a som levererar 345hk original. Sara är tämligen stolt över den stora HEMI-motorn och vem skulle inte vara det. Dodgen kom med fyra olika storlekar på motorerna, och HEMI:n är den största av dem och finns i två storlekar. Den största är på 6,1 liter och inte så vanlig här i Sverige. Den var troligen för väl tilltagen som pendlarbil. Till den stora V8:an sitter det kopplat en femväxlad automat som man lika gärna kan växla manuellt med om man behöver lite extra drag i uppförsbacken. ”Om man trampar ’plattan i mattan’ tar den dig från 0-100 km/tim på runt sex sekunder vilket absolut inte är dåligt med tanke på att det är en bruksbil som väger runt 2,5 ton. Vissa av dessa modeller var också utrustad med MDS som innebär att när motorn går på lågvarv och inte ansträngs blir den ’fyrcylindrig’, två cylindrar per cylinderbank stängs av helt enkelt. Detta är kanon då man kan spara upp till 20 procent av det dyra bränslet samt miljön så klart,” säger Sara.

Sara som bor i Holmsund gillar att köra sin Magnum 1000-1500 mil om året. Hon kör också sommartid sin Kawasaki V900 som nu ska säljas bort. Vad som ersätter den är inte riktigt klart, men Sara är lovad att få provköra nya Indian FTR1200 till våren så Magnumen kanske får en viss konkurrens då. Sambon David Lundsten och bonusbarnen får väl annars ligga bakom i vägdammet till kommande sommarträffar där bilen är tänkt ska få vara med i övrig motorkulturs gemenskap.

Umeå Van Service på Västerslätt sålde inte just Dodge Magnum utan systermodellen Chrysler 300 med samma plattform. Andreas Israelsson, försäljningschef på Umeå Van Service, berättar att man idag använder samma plattform i dagens Dodge Charger fyradörrars sedan samt den välkända Dodge Challenger som är en tvådörrars sportbil. Båda lika giftiga och än mera muskelbil än Magnum och som saknar puckelryggen.

MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

 

Läs mer