torsdag 23 maj
Big Papa: Elfordonen som blickar både framåt och bakåt

Big Papa: Elfordonen som blickar både framåt och bakåt

10 oktober, 2018

Artikel. Det sias väldigt mycket om elfordonen och om vad som är miljövänligare, dessa eller fordon med de vanliga mer traditionella drivmedlen. Nu tänker inte jag ge mig in i den debatten då jag inte har kunskapen. Det jag däremot tycker är intressant då man följer utvecklingen är designen.

Vissa fordon är så spaceade att man aldrig skulle vilja visa sig i dem. Andra påminner om exakta kopior av bilar med ”vanligt” drivmedel. Ingen av de lockar mig, i vart fall inte ännu då jag gärna går igång på rost, oljelukt och krom.
Men då man följer vad som händer ute i vida världen är man inte sämre än att man kan ändra sig om att köpa elbil. Det finns nämligen företag som tänker på klassikerfanatiker som jag. Eller vad sägs om en eldriftskonverterad MG Roadster? Företag idag har upptäckt möjligheterna att som i detta fall ta en gammal klassisk sportbil och konvertera om den för att sedan kunna erbjuda kunden en riktig elbil med allt utom möjligen den brända oljedoften. Just denna klassiker får man betala cirka 116 000 pund för och de kommer tillverka 30 exemplar av modellen. Företaget RBW som ligger bakom produktionen har sedan Jaguar XKSS med eldrift på ritbordet vilket kommer bli spännande att se.
Mini som är en av mina favoriter och bilen jag växt upp med säljs på Ersboda hos Lindholms Bil här i Umeå. Mini visade tidigare i år upp en elektrifierad version av den gamla ”hundkojan” och har i planerna att rulla ut en färdigproducerad version under nästa år. Gissar att den kanske inte kommer se ut som den gamla klassikern, men hoppas gör jag i alla fall då den är så skönt läcker. Och om den sedan rullar in i saluhallen hos Lindholms Bil så kommer i vart fall jag stå bland de första i kön att testa. Om jag sedan lyckas komma ur den återstår att se, även om de är rymligare än man tror.
Ett annat roligt elbilsprojekt som på något vis tilltalar mig ligger ett estländskt företag bakom. Elbilen Nobe 100 som ska vara tillverkad av återanvändbara och återvinningsbara delar till 100 procent blir en eljest produktion och extra miljövänlig genom återvinningen. Detta är en liten häftig och eljest trehjuling med en schysst retrolook som Nobe Cars söker pengar till för närvarande. Går allt i lås hoppas man kunna ha en produktion igång senast år 2020. Vi håller tummarna för dem då i vart fall jag tycker den hjälper till att öka intresset för elfordon.
Glömmer man den rökiga oljelukten kan man ju faktiskt få en klassiker om man är beredd att betala det där lilla extra. För min del tror jag det räcker att följa utvecklingen på webben och kanske då och då få testa nyheterna istället. Och vem vet. En dag kanske man till och med får elbilarna att lukta bränd olja, och då hamnar de på min inköpslista.

MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Läs mer

Om juridiska begrepp på bokstaven K

Artikel. Vad är ett kommanditbolag?
Många känner till bolagsformen handelsbolag, men kommanditbolag är en inte lika känd bolagsform. Ett kommanditbolag är en form av handelsbolag med några viktiga skillnader.
Både kommanditbolag och handelsbolag har två eller flera delägare, bolagsmän. I handelsbolaget är bolagsmännen primärt personligt, solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Att bolagsmännens ansvar är solidariskt betyder att varje bolagsman ensam kan behöva betala alla handelsbolagets skulder. Bolagsmannen som nödgades betala handelsbolagets skulder kan sedan i sin tur regressa, det vill säga begära att övriga bolagsmän betalar sin del av skulden.
Om ni hellre vill att en av bolagsmännen ska vara ”ansvarig” för bolaget och övriga främst bidra genom finansiering, arbete eller på annat sätt kan ett kommanditbolag vara ett alternativ till handelsbolag. I ett kommanditbolag är risk och ansvar fördelat olika mellan bolagsmännen. I kommanditbolaget har en eller flera bolagsmän, så kallade kommanditdelägare, endast ansvar för det belopp vederbörande har satt in eller åtagit sig att sätta in i bolaget, vilket till exempel kan vara tio kronor. Även kommanditdelägarens delaktighet i kommanditbolagets drift är begränsad. En kommanditdelägare har, om bolagsmännen inte avtalat om annat, till skillnad från vad som gäller för handelsbolag inte rätt att ta del i förvaltningen av bolagets angelägenheter.
Den bolagsman som har obegränsat ansvar för kommanditbolagets skulder kallas för komplementär, vilken alltid måste finnas i ett kommanditbolag. En fordringsägare kan kräva betalning direkt av en bolagsman i ett handelsbolag eller en komplementär, men inte av en kommanditdelägare i ett kommanditbolag.
Sammanfattningsvis är ett kommanditbolag en bolagsform i de fall inte alla bolagsmän vill ha lika stort ansvar för bolagets skulder.